dc.creator | Vaz, Suzana Terezinha Gruber | |
dc.date.accessioned | 2022-12-01T13:13:31Z | |
dc.date.available | 2022-12-01T13:13:31Z | |
dc.date.issued | 2003-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27188 | |
dc.description.abstract | This dissertation indicates the practices lived in my infantile
quotidian as generators of the knowledge and aesthetic/plastic
manifestations construction. I evidence the importance of the place
where I developed my experiences, which were in my grandparents’ farm,
in the period of six to thirteen years old. In this place, I coexisted with
people who made me feel capable in what I was doing and to be
recognized as an individual. The informative and empiricists
procedures, the attitudes, the beliefs, the values and the quotidian a
esthetic, spiced by the daydreams and imagination, composed the
practices of my childhood, being transferred to the artistic
investigations and to the educative area where I have been acting for
more than thirty years. And memory was the great responsible for the
capture of the present and absent images, not simply representing
reality of a historian memory, but a reorganization of the symbolic
elements, which indicate the adequacy to the purposes of the current
action. I served my self mainly of Gaston Bachelard, Henri Bergson,
Maurice Merleau-Ponty, Paul Valéry and Clement Greenberg, among
other theoreticians, for the validation and elucidation of my experiences
and my infantile daydreams. What was remembered and only told, I
started to white down, using for that a methodology centered in the autobiographical
narrative, where I passed part of my trajectory of life
through a critical and retrospect appropriation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arte | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Memória | por |
dc.title | Vivências do cotidiano infantil: educação e arte como prática de si | por |
dc.title.alternative | Experiences of the infantile quotidian: education and art as a practice of it self | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação indica as práticas vivenciadas no meu cotidiano
infantil, como geradoras da construção do conhecimento e das
manifestações estético/plásticas. Evidencio a importância do local
onde desenvolvi os experimentos, que foi na fazenda dos meus avós,
num período dos seis aos treze anos de idade. Nesse lugar, convivi com
pessoas que contribuíram para que me sentisse capacitada no meu
fazer e a ser reconhecida como indivíduo. Os procedimentos
empíricos e informativos, as atitudes, as crenças, os valores e a estética
do cotidiano, temperados pelos devaneios e pela imaginação,
compuseram as práticas da minha infância, sendo transferidas para
as investigações artísticas e para a área educativa onde atuo há mais de
trinta anos. E a memória foi a grande responsável pela captura das
imagens presentes e ausentes, não representando simplesmente a
realidade de uma memória historiadora, mas uma reorganização dos
elementos simbólicos, indicativos da adequação às finalidades da
ação presente. Servi-me principalmente de Gaston Bachelard, Henri
Bergson, Maurice Merleau-Ponty, Paul Valéry e Clement Greenberg,
entre outros teóricos, para a fundamentação e elucidação das minhas
vivências e dos meus devaneios infantis. O que era lembrado e
somente contado, passei a escrever, usando para isso uma
metodologia centrada na narrativa autobiográfica, passando parte
de minha trajetória de vida por uma apropriação retrospectiva e crítica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Corrêa, Ayrton Dutra | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1453972851556614 | por |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Marcos Villela | |
dc.contributor.referee2 | Isaia, Lucia | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8481642094620114 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |