dc.creator | Martins, Izabel Cristina Vieira | |
dc.date.accessioned | 2022-12-06T17:12:27Z | |
dc.date.available | 2022-12-06T17:12:27Z | |
dc.date.issued | 2022-08-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27261 | |
dc.description.abstract | The XXI century educational context requires teachers to follow the development of the
contemporary society, in which they need to keep up with the latest technologies to explore its
pedagogical potential, as well as to create different and exciting learning situations. The present
research was developed in the area of Educational Technologies in Network for Innovation and
Democratization of Education, in the research line Management of Educational Technologies
in Network and has the following research problem: to what extent will the workshops offer in
training, mediated by Google Classroom, contribute to developing technological-pedagogical
fluency for the initial teacher training in the Normal Course? We listed as our main objective
to analyze the changes produced by the intervention of the initial teacher training, mediated by
Google Classroom, for the development of technological-pedagogical fluency, enabling
learning situations to be applied in teaching practice. To do that, we developed technologicalpedagogical training workshops mediated by the Google Classroom virtual environment. This
study adopted an exploratory qualitative investigation, which is based on the deductive method
and the assumptions of action research. Regarding the data collection instruments used in this
study, it was adopted questionnaires, field diaries, interviews, and observations of the
productions carried out during the training course. The qualitative analysis was built in the
construction of four categories, based on the content analysis method according to Bardin
(2016). The results indicate that the training workshops enabled future teachers to tread paths
toward Education 4.0, creating conditions to enhance technical, pedagogical, and emancipatory
knowledge, developing technological-pedagogical fluency. The research resulted in two
products, a technical report that presents the Study Unit developed to carry out training
workshops and pedagogical and technological guidelines for training teachers in line with
education 4.0. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Diretrizes pedagógicas | por |
dc.subject | Educação 4.0 | por |
dc.subject | Formação inicial de professores | por |
dc.subject | Fluência tecnológico-pedagógica | por |
dc.subject | Pedagogical guidelines | eng |
dc.subject | Education 4.0 | eng |
dc.subject | Initial teacher training | eng |
dc.subject | Technological pedagogical fluency | eng |
dc.title | Google sala de aula na formação inicial de professores: caminhos e desafios da educação 4.0 | por |
dc.title.alternative | Google classroom in initial teacher training: paths and challenges of education 4.0 | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A educação do século XXI requer docentes que acompanhem o desenvolvimento da sociedade
contemporânea, necessitando atualizar-se para explorar a tecnologia no seu potencial
pedagógico e criar situações de aprendizagem diferentes e interessantes. A presente pesquisa
que se encontra na área de Concentração em Tecnologias Educacionais em Rede para Inovação
e Democratização da Educação, na linha de pesquisa Gestão de Tecnologias Educacionais em
Rede, tem como problemática: em que medida as oficinas ofertadas na capacitação, mediada
pelo Google sala de aula, contribuirão para desenvolver fluência tecnológico-pedagógica na
formação inicial de professores do Curso Normal? Elencamos como objetivo principal analisar
as mudanças produzidas pela intervenção da capacitação de professores em formação inicial,
mediada pelo Google Sala de Aula, para o desenvolvimento de fluência tecnológicopedagógica, possibilitando situações de aprendizagem para aplicar na prática docente. Para isso,
desenvolvemos oficinas de capacitação tecnológico-pedagógica mediadas pelo ambiente virtual
Google Sala de Aula. Este estudo adotou uma investigação exploratória de abordagem de cunho
qualitativo, em que o método é o dedutivo e os pressupostos de uma pesquisa-ação. Os
instrumentos de coleta de dados consistiram em questionários, diário de campo, entrevistas e
observações das produções realizadas no decorrer da capacitação. A análise qualitativa baseouse na construção de quatro categorias, fundamentada no método de análise de conteúdo de
Bardin (2016). Os resultados apontam que as oficinas de capacitação possibilitaram aos futuros
docentes trilharem caminhos em direção à educação 4.0, gerando condições para potencializar
saberes técnicos, pedagógicos e emancipatórios, desenvolvendo a fluência tecnológicopedagógica. A pesquisa resultou em dois produtos, sendo um relatório técnico que apresenta a
Unidade de Estudo (UE) desenvolvida para execução de oficinas de capacitação e outro as
diretrizes pedagógicas e tecnológicas para capacitação de professores alinhadas à educação 4.0. | por |
dc.contributor.advisor1 | Alberti, Taís Fim | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7994109513454054 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Bernardi, Giliane | |
dc.contributor.referee1 | Reginatto, Andrea | |
dc.contributor.referee2 | Mazzardo, Mara Denize | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1447613311102581 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |