dc.creator | D'avila, Daniela Antonello Lobo | |
dc.date.accessioned | 2022-12-13T17:22:13Z | |
dc.date.available | 2022-12-13T17:22:13Z | |
dc.date.issued | 2008-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27327 | |
dc.description.abstract | This study was developed in the Special Education research line of the Post- Graduation Program at Federal University of Santa Maria (UFSM). This work aimed at investigating the infantile development of premature children and the extremely low birth weight (ELBW), that is, being born with less than 1000g, when they were attended in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU) in the University Hospital of Santa Maria (UHSM), from January 2003 to December 2005. It was considered, as main variables of infant development, the language and motor abilities acquisition, being evaluated through a familiar interview and Denver Developmental Screening Test (DDST II). In the three studied years, 33 RN were discharged from hospital. Among them, 10 RN were selected since they lived in Santa Maria/RS. It was possible to verify that 70% from these children indicated a higher suspect and/or lateness in language functions, considering that, from this rate, 10 % is related to the motor one. It was indicated that higher the rate of diagnosed incidences in the neonatal period, higher the language lateness rate suspected described by TTDD II in their posterior development, intensified with criteria of prematurity and EBF as factor of risk to the posterior infant development. In this way, the responsibility of educational areas as the Especial Education continues in the quality of children’s life quality and stimulation, as a primordial undertaking of the secondary prevention, stimulating the potential areas in the prevention of possible consequent delays to the childlike development. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Desenvolvimento infantil | por |
dc.subject | Prematuridade e extremo baixo peso | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Infantile development | eng |
dc.subject | Prematurity and extremely low birth weight | eng |
dc.title | A prematuridade e o extremo baixo peso como fator de risco ao desenvolvimento infantil | por |
dc.title.alternative | The prematurity and the extremely low birth weight as factor of risk to the infantile development | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo desenvolveu-se na linha de pesquisa em Educação Especial do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). O trabalho buscou pesquisar o desenvolvimento infantil de crianças nascidas prematuras e com extremo baixo peso (EBP), ou seja, com peso abaixo de 1000g, atendidas na Unidade de Tratamento Intensivo Neonatal (UTIN) do Hospital Universitário de Santa Maria (HUSM), no período de janeiro de 2003 a dezembro de 2005. Foram consideradas, como variáveis principais do desenvolvimento infantil, as aquisições das habilidades motoras e da linguagem, sendo avaliadas por meio da entrevista familiar e do Teste de Triagem de Denver II (TTDD II). Nos três anos estudados 33 RN obtiveram alta hospitalar. Dentre estes, 10 RN foram selecionados por serem moradores da cidade de Santa Maria/RS. Pode-se verificar que 70% das crianças indicaram uma maior suspeita e/ou atraso nas funções da linguagem, ressaltando que, desse índice, apenas 10% está relacionado ao motor. Indicou-se ainda que quanto maior o índice de intercorrências diagnosticadas no período neonatal, maior foi o índice de suspeita de atraso na linguagem descritas pelo TTDD II, no seu desenvolvimento posterior, corroborando com os critérios de prematuridade e EBP como fator de risco ao desenvolvimento infantil posterior. Nesse sentido, a responsabilidade de áreas educacionais como a Educação Especial continua na qualidade de sobrevida e na estimulação destas crianças, como um empreendimento primordial da prevenção secundária, incentivando as áreas potenciais na prevenção de possíveis atrasos conseqüentes ao desenvolvimento infantil. | por |
dc.contributor.advisor1 | Munhóz, Maria Alcione | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8152442171177224 | por |
dc.contributor.referee1 | Golbert, Clarissa Seligman | |
dc.contributor.referee2 | Naujorks, Maria Inês | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8557932606974258 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |