dc.creator | Vargas, Jamily Charão | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T18:05:00Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T18:05:00Z | |
dc.date.issued | 2010-02-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27365 | |
dc.description.abstract | This post-graduation study is linked to the LP1 research area, called Teacher Training and
Professional Development, of Education Post-Graduation Program from Universidade
Federal de Santa Maria. It focus is in three teachers life history, aiming to study the
childhood and ludic activities conceptions, during the personal and professional life trajectory
of the teachers, with the basic education enlargement. A qualitative approach is used, with
the Case Study Method of the type Histories of Life, tends as instruments of collection of
information the written autobiographies and the semi-structured interviews with the
collaborators of the research. Starting from the reconstruction of their life histories, the three
collaborators narrated their representations of childhoods and ludic activities, built in their
personal and professional trajectory. It leans on in the studies of Priors (2007, 1995), Corazza
(2000, 2002), Aries (2006), Negrine (2000), Fortune (2004), Kishimoto (2006, 2008), among
others that approach the childhood and the ludic activities; in studies of Nóvoa (1992, 1995),
Pereira (2000), Tardif (2000, 2002), Imbernón (2005), Sacristán (2006), among others that
study the training teacher and teacher knowledge; as well as in the Laws, Opinions and Legal
Orientations for the enlargement of the Basic Education. It is believed that the implementation
of the Basic Education of nine years opens spaces for the discussion of the childhoods and of
the ludic activities among the teachers, in search of solid practices for the new pointed
perspectives for the didactic and pedagogic work with the six year-old children. It is
considered the relevance of the Orientations and Reports of Ministry of Education (2004a,
2004b, 2006, 2007) to this work in the new first year of the Basic Education happens in a
ludic perspective, approaching a literacy atmosphere and respecting the integral development
of the childhood. In that sense, this research configures important moments of approach with
the conceptions of childhood and ludic activities, pointing hypotheses for the construction of
practices that it respect the childhood and value the ludic aspects inside of the classrooms of
the first year of the Basic Education of nine-years-long. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Infâncias | por |
dc.subject | Práticas lúdicas | por |
dc.subject | História de vida | por |
dc.subject | Ensino fundamental de nove anos | por |
dc.subject | Childhood | eng |
dc.subject | Ludic activity | eng |
dc.subject | Histories of life | eng |
dc.subject | Basic education of nine-years-long | eng |
dc.title | Professoras alfabetizadoras e o ensino fundamental de nove anos: concepções frente à infância e à ludicidade | por |
dc.title.alternative | Literacy teacher and nine-years-long basic education: conceptions about chilhood and ludic activities | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho de pós-graduação está vinculado à linha de pesquisa LP1, intitulada Formação,
Saberes e Desenvolvimento Profissional, do Programa de Pós-Graduação em Educação da
Universidade Federal de Santa Maria. Concentra-se na história de vida de três professoras,
tendo como objetivo geral investigar as concepções construídas frente às infâncias e às
práticas lúdicas, ao longo da trajetória de vida pessoal e profissional destas professoras,
perante a ampliação do Ensino Fundamental. Para tanto, utiliza-se uma abordagem
qualitativa, com o Método Estudo de Caso do tipo Histórias de Vida, tendo como
instrumentos de coleta de informações as autobiografias escritas e as entrevistas semiestruturadas
com as colaboradoras da pesquisa. A partir da reconstrução de suas histórias de
vida, as três colaboradoras narraram suas representações de infâncias e de prática lúdicas,
construídas no decorre de toda sua trajetória pessoal e profissional. Apóia-se nos estudos de
Priores (2007, 1995), Corazza (2000, 2002), Áries (2006), Negrine (2000), Fortuna (2004),
Kishimoto (2006, 2008), entre outros que abordam a infância e AA práticas lúdicas; em
estudos de Nóvoa (1992, 1995), Pereira (2000), Tardif (2000, 2002), Imbernón (2005),
Sacristán (2006), entre outros que estudam a formação e saberes docentes; bem como nas
Leis, Pareceres e Orientações Legais para a ampliação do Ensino Fundamental. Acredita-se
que a implementação do Ensino Fundamental de nove anos abre espaços para a discussão das
infâncias e das atividades lúdicas entre os professores, em busca de práticas consistentes para
as novas perspectivas apontadas para o trabalho didático e pedagógico com as crianças de seis
anos de idade. Considera-se a relevância das Orientações e Relatórios do Ministério da
Educação (2004a, 2004b, 2006, 2007) para que este trabalho no novo primeiro ano do Ensino
Fundamental ocorra numa perspectiva lúdica, abordando um ambiente alfabetizador e
respeitando o desenvolvimento integral da infância. Nesse sentido, esta pesquisa configura
momentos importantes de aproximação com as concepções sobre a infância e o brincar,
apontando hipóteses para a construção de práticas que respeitem as infâncias e valorizem os
aspectos lúdicos dentro das salas de aula do primeiro ano do Ensino Fundamental de nove
anos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 | por |
dc.contributor.referee1 | Peres, Eliane Terezinha | |
dc.contributor.referee2 | Carvalho, Diana Carvalho de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3073752698803889 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |