dc.creator | Nunes, Thiago Ivan Freitas | |
dc.date.accessioned | 2023-01-06T19:57:49Z | |
dc.date.available | 2023-01-06T19:57:49Z | |
dc.date.issued | 2022-10-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27515 | |
dc.description.abstract | In the year 2020, the outbreak of the COVID-19 pandemic occurred, causing the stoppage of
various sectors of society, including education. There was a requirement for social distancing
and, with that, the education needed to be adapted to remote learning and, to this end, schools
reformulated the curriculum and implemented the use of platforms through technologies and
physical deliverable activities to the families of students. The present investigation aims to
analyze the possible reflections, difficulties and possibilities of remote History teaching in the
different realities: private and public municipal network of Santa Maria, RS, in the period of
2020, based on the study of biographical and autobiographical narratives of teachers working
in the final years of elementary school. The defined problem-question was: To what extent did
the COVID-19 pandemic and the remote teaching modality raise new reflections, possibilities
and challenges for History teaching and historical education, based on autobiographical
narratives of history teachers? This analysis is justified by the need to rethink the teaching of
History and the new didactic-methodological approaches necessary to fulfill the objectives of
the discipline. The methodology used was a case study, through the application of a semistructured questionnaire as a strategy for the generation of biographical and autobiographical
narratives of History teachers from public and private schools in Santa Maria, RS, working in
2020, in final years of elementary school and research participants. The teaching of History in
the pandemic period proved to be very laborious and presented as difficulties: the remote
pedagogical mediation, the absence of internet, equipment and platforms of wide access for
teachers and students, the unpreparedness for the use of technologies, the absence of
governmental policies that support the educational processes, besides evidencing the social
differences. However, it showed the importance of the classroom school and of education in
general as perceived by society, it transformed the teachers into more humanized professionals
facing the realities observed, and, as a legacy, it left the appreciation of History as a reflective
subject for the understanding of the reality experienced, that is, the development of historical
consciousness. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino de História | por |
dc.subject | narrativas biográficas e autobiográficas | por |
dc.subject | Metodologias | por |
dc.subject | Teaching of History | eng |
dc.subject | Methodologies | eng |
dc.subject | Biographical and autobiographical narratives | eng |
dc.title | Ensino remoto de História em tempos de pandemia Covid-19: um estudo de caso | por |
dc.title.alternative | Remote teaching of History in times of the Covid-19 pandemic: a case study | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | No ano de 2020 ocorre o surgimento da pandemia por COVID-19, causando a paralisação de
diversos setores da sociedade, inclusive da educação. Houve a exigência de distanciamento
social e, com isso, a educação precisou ser adaptada ao ensino remoto e, para tal, as escolas
reformularam o currículo e implementaram o uso de plataformas por meio de tecnologias e
atividades entregáveis físicas às famílias dos estudantes. A presente investigação objetiva
analisar as possíveis reflexões, dificuldades e possibilidades do Ensino Remoto de História nas
diferentes realidades: rede privada e pública municipal de Santa Maria, RS, no período de 2020,
a partir do estudo das narrativas biográficas e autobiográficas de docentes atuantes nos anos
finais do ensino fundamental. A questão-problema definida foi: Em que medida a pandemia de
COVID-19 e a modalidade de ensino remoto suscitou novas reflexões, possibilidades e desafios
ao Ensino de História e a educação histórica, a partir das narrativas autobiográficas de
professores de história? Essa análise justifica-se pela necessidade de repensar o ensino de
História e as novas abordagens didático-metodológicas necessárias a cumprir os objetivos da
disciplina. A metodologia empregada foi um estudo de caso, que utilizou a aplicação de um
questionário semiestruturado como uma estratégia para a geração de narrativas biográficas e
autobiográficas dos docentes de História da rede pública e privada de Santa Maria, RS, atuantes
no ano de 2020, em anos finais do ensino fundamental e, participantes da pesquisa. O ensino
de História no período pandêmico mostrou-se muito laborioso e apresentou como dificuldades:
a mediação pedagógica remota, ausência de internet, equipamentos e plataformas de amplo
acesso dos professores e estudantes, o despreparo ao uso de tecnologias, a ausência de políticas
governamentais apoiadoras dos processos educacionais, além de evidenciar as diferenças
sociais. Entretanto, evidenciou a importância da escola presencial e da educação de maneira
geral, percebida pela sociedade, transformou os docentes em profissionais mais humanizados
frente as realidades observadas e, deixou como legado, a valorização da História como
disciplina reflexiva para a compreensão da realidade vivenciada, ou seja, o desenvolvimento da
consciência histórica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Silva, Fabiana Regina da | |
dc.contributor.referee1 | Lau Filho, Waldy Luiz | |
dc.contributor.referee2 | Pacheco, Claudia Regina Costa | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3804001301690722 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |