dc.contributor.advisor | Mousquer, Maria Elizabete Londero | |
dc.creator | Souza, Eveline Pasqualin | |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T13:53:07Z | |
dc.date.available | 2023-01-10T13:53:07Z | |
dc.date.issued | 2006-08-11 | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27544 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2006. | por |
dc.description.abstract | From the world economical processes: globalization and neoliberal thought, the education
scenery suffers several influences regarding those decisive ones. Before the education public
politics, the democratic administration of the public teaching becomes decisive in the school
organization. The school reform of democracy began to be demanded in Brazil, mainly for the
social movements at that time of the military dictatorship, becoming one of the education
beginnings of the current Brazilian Constitution. It establishes in the civil society the control
of the education on the public schools, bringing with itself the leaders' election and the
formation of the school councils, guaranteeing mainly freedom of expression to the school
community. The research “The School Community's Participation in the Process of
Elaboration of the Municipal Plan of Education of Santa Maria", investigate the school
community's participation when the Municipal Plan of Education of the Municipal district is
built. The work is aided by a theoretical-methodological referential of qualitative character,
being a case study with an ethnographical approach. For performing the analysis, we
appropriated of the ideas of Boaventura de Sousa Santos in relation to the categories: drop
democracy and high intensity. For so much, we used the concepts of drop participation and
high intensity for the transport of the results. They found some impediments and progresses in
relation to the school community's participation during the construction of MPE. The
participation and the implementation of a democratic process are slow, as ratified in the case
study in subject, which evidenced a participation of low intensity. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | A participação da comunidade escolar no processo de elaboração do plano municipal de educação de Santa Maria - RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | A partir dos processos econômicos mundiais: globalização e neoliberalismo, o cenário
educacional sofre diversas influências referentes a esses fatores. Frente às políticas públicas
educacionais, a gestão democrática do ensino público passa a ser determinante na organização
escolar. A redemocratização escolar começou a ser reivindicada no Brasil, principalmente
pelos movimentos sociais na época da ditadura militar, tornando-se um dos princípios
educacionais da atual Constituição Brasileira, estabelecendo à sociedade civil o controle da
educação sobre as escolas públicas, trazendo consigo a eleição dos dirigentes e a formação
dos conselhos escolares, garantindo principalmente liberdade de expressão à comunidade
escolar. A pesquisa “A Participação da Comunidade Escolar no Processo de Elaboração do
Plano Municipal de Educação de Santa Maria”, busca investigar a participação da
comunidade escolar no momento em que se constrói o Plano Municipal de Educação do
Município. O trabalho está amparado por um referencial teórico-metodológico de caráter
qualitativo, sendo um estudo de caso com olhar etnográfico. Para a análise nos apropriamos
das idéias de Boaventura de Sousa Santos em relação às categorias: democracia de baixa e
alta intensidade. Para tanto, utilizamos os conceitos de participação de baixa e alta intensidade
para a condução dos resultados. Foram encontrados alguns entraves e avanços em relação à
participação da comunidade escolar durante a construção do PME. A participação e a
implementação de um processo democrático é lenta, como foi ratificado no estudo de caso em
questão, que evidenciou uma participação de baixa intensidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |