dc.creator | Marafiga, Juliane Ilha | |
dc.date.accessioned | 2023-02-03T20:08:29Z | |
dc.date.available | 2023-02-03T20:08:29Z | |
dc.date.issued | 2022-12-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27731 | |
dc.description.abstract | This dissertation is linked to the research line Public Educational Policies,
Educational Practices and their Interfaces at the Federal University of Santa Maria
(RS). The research presents and intends to discuss the pedagogical practices
developed by a kindergarten class of the Municipal Elementary School named
Professora Ida Fiori Druck during the Covid-19 pandemic in two different periods of
the 2021 year. The general objective is to analyze the pedagogical practices
developed between March and April 2021, in remote teaching, and between
September and October 2021, in the presencial return to school, based on the
perceptions of the teacher and the children of the aforementioned kindergarten class,
considering theoretical, methodological and epistemological aspects. The research
has a qualitative approach based on narrative research and will also use as data
source the teacher’s plans for the periods from March to April 2021 and from
September to October 2021; the feedbacks from the children’s families about their
productions sent during the remote teaching and, later, performed in person; field
diary and conversations with the teachers and children. It uses as theoretical support
the Federal Constitution of Brazil (1988), the National Curriculum Guidelines for Early
Childhood Education (2009), the National Common Curricular Base (2017), Clandinin
and Connelly (2015), Minayo (2008), Barbosa (2007; 2014), Corsino (2012), Horn
(2004; 2017), Rinaldi (2017), Kramer (2005), among others. This research raised
reflections that can help us to understand the work developed with and for children
with the assistance of families in an exceptional situation such as the COVID-19
pandemic. Analyzing the pedagogical practices and the aspects that involve them,
we realize that even in the challenges faced, we continue with the intention of
consolidating and advancing in the search for pedagogical practices that are in
accordance with the conceptions of children adopted at school, as a powerful and
imaginative subject, who builds knowledge through the relationships he establishes
with the world and with others, who learns and teaches. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas | por |
dc.subject | Pandemia de Covid-19 | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Pedagogical practices | eng |
dc.subject | Covid-19 pandemic | eng |
dc.title | Práticas pedagógicas na educação infantil: atravessamentos e travessias em tempos de pandemia de Covid-19 | por |
dc.title.alternative | Pedagogical practices in early childhood education: interseccions and crossings in times of the Covid-19 pandemic | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação de Mestrado em Educação está vinculada à linha de pesquisa
Políticas Públicas Educacionais, Práticas Educativas e suas Interfaces da
Universidade Federal de Santa Maria (RS). O estudo apresenta e problematiza as
práticas pedagógicas desenvolvidas pela turma do Pré A Laranja da Escola
Municipal Educação Infantil Professora Ida Fiori Druck, durante a pandemia de
Covid-19, em dois períodos do ano de 2021. O objetivo geral é analisar as práticas
pedagógicas desenvolvidas durante os meses de março/ abril no ensino remoto e no
retorno à escola nos meses de setembro/outubro de 2021, pelo olhar da professora
e das crianças da turma do Pré A Laranja da EMEI Professora Ida Fiori Druck
considerando aspectos teóricos, metodológicos e epistemológicos. O estudo possui
abordagem qualitativa, através da pesquisa narrativa. Como dados e modos de
produção utiliza os planejamentos da professora da turma dos meses de março/abril
e setembro/outubro de 2021; as devolutivas das famílias das produções das
crianças enviadas durante o ensino remoto e, posteriormente, realizadas
presencialmente; diário de campo e conversas com as professoras e crianças. Utiliza
como aporte teórico a Constituição Federal (1988), as Diretrizes Curriculares
Nacionais para a Educação Infantil (2009), a Base Nacional Comum Curricular
(2017), Clandinin e Connelly (2015), Minayo (2008), Barbosa (2007; 2014), Corsino
(2012), Horn (2004; 2017), Rinaldi (2017), Kramer (2005), entre outros/as. Esta
pesquisa suscitou reflexões sobre o trabalho desenvolvido com e para as crianças
com o auxílio das famílias em uma situação de excepcionalidade como a pandemia
de COVID-19. Ao analisar as práticas pedagógicas e os aspectos que as envolvem,
percebe-se que mesmo diante dos desafios enfrentados, há o intuito de consolidar e
avançar na busca por práticas pedagógicas que estejam de acordo com as
concepções de criança adotadas na escola, como sujeito potente e imaginativo que
constrói o conhecimento através das relações que estabelece com o mundo e com
os outros, que aprende e ensina. | por |
dc.contributor.advisor1 | Salva, Sueli | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8144640957398714 | por |
dc.contributor.referee1 | Werle, Kelly | |
dc.contributor.referee2 | Marquezan, Fernanda | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7914443450548754 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |