dc.contributor.advisor | Marquezan, Reinoldo | |
dc.creator | Sousa, Regina Lúcia Oliveira de | |
dc.date.accessioned | 2014-06-03T15:01:20Z | |
dc.date.available | 2014-06-03T15:01:20Z | |
dc.date.issued | 2010-12-17 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/282 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, CE, 2010. | por |
dc.description.abstract | The work presents an analysis of how is being addressed and developed environmental education in a municipal public school at the housing complex President Tancredo Neves, in Fortaleza, Ceará. The survey sought to know, in the daily life of the school, the actions directed to environmental issues and how the
professionals are dealing with this subject, focusing on a specific experience
developed in the classroom with students of the seventh year. Understood that
through environmental education is possible the drafting of a new educational
model enabling a new form of relationship with nature, generating changes in mentality and enabling the construction of a new ethics has premised life and sustainability of the planet. In this perspective, sought to verify and analyze possible transformations that take place when working with environmental education in a municipal public school, considering their structural and political conditions of management. It was noted that, as in the vast majority of schools,
environmental education is in the school's Pedagogical political project, but is not actually worked as an education project involving all segments of the unit. The study indicates that structural changes in school, as well as the formation of a democratic and participatory school management, are necessary for the
compilation of a Pedagogical political project in which a whole school is involved in a project of environmental Sustainability, that being the starting point for a change to be extended to the entire community and expanding for the society. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Sustentabilidade | por |
dc.title | Educação ambiental como fator de inclusão e modificador da consciência ecológica: a experiência de uma escola no Conjunto Habitacional Presidente Tancredo Neves, no município de Fortaleza - CE | por |
dc.title.alternative | Environmental education as a factor of inclusion and modifier ecological awareness: the experience of a school at the housing Complex President Tancredo Neves, in municipality of Fortaleza - CE | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O trabalho apresenta uma análise de como vem sendo abordada e desenvolvida a Educação Ambiental numa escola municipal do Conjunto Habitacional Presidente Tancredo Neves, em Fortaleza, Ceará. A pesquisa buscou conhecer, no cotidiano da escola, as ações voltadas para as questões
ambientais e como o conjunto de profissionais está lidando com essa temática, focando numa experiência específica desenvolvida em sala de aula com alunos
de sétimo ano. Entende-se que através da Educação Ambiental é possível a elaboração de um novo modelo Educacional que permita uma nova forma de
relação com a natureza, gerando mudanças de mentalidade e possibilitando a construção de uma nova ética em que se tenha como premissa a vida e a
sustentabilidade do planeta. Nessa perspectiva, buscou-se verificar e analisar possíveis transformações que se processam ao se trabalhar com Educação
Ambiental numa escola pública municipal, considerando suas condições estruturais e político-gestacionais. Verificou-se que, como na grande maioria das
escolas, a Educação Ambiental consta no Projeto Político Pedagógico da Escola, mas não é efetivamente trabalhada como um projeto educacional que envolva
todos os segmentos da unidade. O estudo indica que mudanças na estrutura escolar, bem como a formação de uma Gestão Escolar Democrática e
Participativa, se fazem necessárias para a elaboração de um Projeto Político Pedagógico em que uma toda a Escola seja envolvida em um projeto ambiental
de sustentabilidade, sendo esse o ponto de partida para uma mudança a ser ampliada para toda a comunidade e se expandindo para a sociedade. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |