dc.creator | Botton, Elis Angela | |
dc.date.accessioned | 2023-04-19T17:38:30Z | |
dc.date.available | 2023-04-19T17:38:30Z | |
dc.date.issued | 2022-12-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28762 | |
dc.description.abstract | The territory can be considered the fundamental concept of contemporary
geographic science for the social analysis, its theoretical-methodological
epistemology is the basis for the implementation project of the Federal Institutes in
Brazil. Aiming at a new institutionality for the Federal Education Network, the
institutional pedagogical projects must reflect these principles. With the objective of
understanding the process of (re)construction of the Political-Pedagogical Project
(PPP) of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha
(Federal Institute of Education, Science and Technology Farroupilha - IFFar) and its
articulations to the institution's territory of action, the dialetic method was used to
conduct the analysis. This is a qualitative research, exploratory and bibliographic in
nature, based on consultations with different documents, analytically verified by the
instruments provided by the dialectical method, and also by the discourse analysis.
The research demonstrated that there is a superficial use of the concept of territory
and, as a result, there are the incipient practices of articulations of the territory with
the pedagogical project of the IFFar, which confuses the work of building the
institutional identity of the IFs (Federal Institutes) and, in addition, the philosophical,
ontological and political choices of the concept of territory differ from the essence of
these institutions. Despite this, there are movements in some Campuses that have
expanded the work of dialogue in the planning process, effectively involving different
territorial agents existing in the different teaching units of the IFFar. Thus, even if the
territorial subjects are not clear about the meaning of the concept of territory, it will be
possible to identify it in the appropriation and use of the manifestations of its
existence. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Território | por |
dc.subject | Projeto político-pedagógico | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Instituto Federal | por |
dc.subject | Territory | eng |
dc.subject | Political-pedagogical project | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Federal Institute | eng |
dc.title | O território e suas articulações com o processo de (re)construção do projeto político-pedagógico do Instituto Federal Farroupilha | por |
dc.title.alternative | The territory and its articulations with the process of (re)construction of the political-pedagogical project of the Farroupilha Federal Institute | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | O território pode ser considerado o conceito fundamental da ciência geográfica
contemporânea para a análise social, sua epistemologia teórico-metodológica é a
base para o projeto de implementação dos Institutos Federais no Brasil. Visando
uma nova institucionalidade para a Rede Federal de Educação, os projetos
pedagógicos institucionais devem refletir estes princípios. Com o objetivo de
compreender o processo de (re)construção do Projeto Político-Pedagógico (PPP) do
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) e suas
articulações ao território de atuação da Instituição, fez-se o uso do método dialético
para conduzir a análise. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de caráter
exploratório e bibliográfico, pautada em consultas a documentos diversos,
verificados analiticamente pelos instrumentos fornecidos pelo método dialético e,
ainda pela análise do discurso. A pesquisa demonstrou que há o uso superficial do
conceito de território e, como resultado, tem-se as incipientes práticas de
articulações do território com o projeto pedagógico do IFFar, que confunde o
trabalho de construção da identidade institucional dos IFs e, além disso, as escolhas
filosóficas, ontológicas e políticas do conceito de território destoam da essência
destas instituições. Apesar disso, há movimentos em alguns Campi que ampliaram o
trabalho de diálogo no processo de planejamento, envolvendo efetivamente distintos
agentes territoriais existentes nas diferentes unidades de ensino do IFFar. Assim,
mesmo que os sujeitos territoriais não tenham clareza do significado do conceito de
território, será possível identificá-lo na apropriação e utilização das manifestações da
sua existência. | por |
dc.contributor.advisor1 | Meurer, Ane Carine | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6724702305350914 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | De David, Cesar | |
dc.contributor.referee1 | Costa, Benhur Pinós da | |
dc.contributor.referee2 | Cancelier, Janete Webler | |
dc.contributor.referee3 | Batista, Natália Lampert | |
dc.contributor.referee4 | Marcelino, Valéria de Souza | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1086476902041811 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Geografia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Geografia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |