dc.contributor.advisor | Tomazetti, Elisete Medianeira | |
dc.creator | Sagrillo, Daniele Rorato | |
dc.date.accessioned | 2023-05-12T10:48:52Z | |
dc.date.available | 2023-05-12T10:48:52Z | |
dc.date.issued | 2005 | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29058 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2005. | por |
dc.description.abstract | The objective of this study is to understand, through the differentiation between
"abstract" and "concrete" work, the role of the directive group as well as other elements
which are involved in the school context. The research integrates directive group, teachers
and students from Escola Municipal de Ensino Fundamental Vicente Farencena - Santa
Maria/RS. These individuals were interviewed so that their ideas could serve as contributions
for the study. Although there are no closed conclusions regarding the focused theme, we
believed in the role developed by the Directive Group as a mediator of the construction of a
pedagogic work endowed with concrete sense once it is also subject of the education
practice, because it is responsible historically and culturally for direction processes. We
noticed that they demonstrate difficulties of systematizing changes in social practice. This
way, we tried to prepare questions, mainly about the continuous formation, since the school
community presents necessity of discussing and studying more, but it finds obstacles and
doesn’t move forwards. We emphasize the need of the directive group to struggle against the
abstract work, to stimulate the teachers to radical transformation of the work become strange
in a social work, that it comes to be a source and a base for the human emancipation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Equipe diretiva | por |
dc.subject | Trabalho concreto | por |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Directive group | eng |
dc.subject | Work concrete | eng |
dc.subject | Continuous formation | eng |
dc.title | O papel da equipe diretiva na construção de um trabalho pedagógico concreto: um estudo de caso | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | O objetivo do estudo é compreender por meio da diferenciação entre trabalho
“abstrato” e trabalho “concreto”, o papel da equipe diretiva, bem como outros elementos que
envolvem o contexto escolar. A pesquisa integra equipe diretiva, professores e alunos da
Escola Municipal de Ensino Fundamental Vicente Farencena - Santa Maria/RS. Esses
sujeitos foram entrevistados, para que suas idéias servissem como aportes para o estudo.
Embora não existam conclusões fechadas a respeito do tema focado, acreditamos no papel
da Equipe Diretiva enquanto mediadora da construção de um trabalho pedagógico dotado
de sentido concreto, uma vez que também é sujeito da prática educacional, pois é
responsável historicamente e culturalmente por processos de encaminhamento. Notamos
que demonstram dificuldades de sistematizar mudanças na prática social. Sendo assim
procuramos encaminhar questões, principalmente sobre a formação continuada, já que a
comunidade escolar demonstra necessidade de discutir e estudar mais, mas encontra
obstáculos e para neles. Ressaltamos a necessidade da equipe diretiva lutar contra o
trabalho abstrato, estimular nos professores a transformação radical do trabalho estranhado
em um trabalho social, que seja fonte e base para a emancipação humana. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |