dc.creator | Moura, Lílian dos Santos Pomina de | |
dc.date.accessioned | 2023-05-16T14:31:33Z | |
dc.date.available | 2023-05-16T14:31:33Z | |
dc.date.issued | 2023-03-17 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29101 | |
dc.description.abstract | This Dissertation project is part of the Research Line “Teaching, knowledge and
professional development”, of the Graduate Program in Education at the Federal University
of Santa Maria (UFSM) - Master's Degree in Education. It introduces as the main question
of the research: How do kindergarten teachers interact with babies and very young children
when they play a leading role in exploratory bioecological ambiences in the first three years
of Early Childhood Education? The Systematic Literature Review (SLR) raised the Current
State of the Question, focusing on journals and academic works (dissertations and theses)
on Early Childhood Education in the Education Area, covering the Bioecological Theory
of Human Development and/or the educational approach of Reggio Emilia. The theoretical
matrix was based on the Bioecology of Human Development, proposed by Urie
Bronfenbrenner, sharpening the teacher's gaze towards children's attributes, that is, the
characteristics of dispositions, resources and demands that favour/hinder interactions and
inter-environmental knowledge. Also, in the concept of playful protagonism of the child
comes from the educational approach of Reggio Emilia, advocated by the pedagogue Loris
Malaguzzi. These references found resonance in the National Common Curricular Base –
BNCC, its fundamental principles, experiential fields and learning objectives in Brazilian
Early Childhood Education. The Bioecological Model or PPCT Model (Process-PersonContext-Time), proposed by Bronfenbrenner and Morris (1998), allowed understanding the
development of children and their learning processes in kindergarten and nursery. The
academic writing was elaborated as an autobiographical memorial of the kindergarten
teacher and author, in the perspective of Magda Soares, establishing comprehensive
connections with the PPCT Model. Although learning in/from teaching has been very
significant, we have not forgotten to point out the COVID 19 Pandemic as an important
challenge in recent years and as markers of this generation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Berçário | por |
dc.subject | Maternal | por |
dc.subject | Ambiência bioecológica exploratória | por |
dc.subject | Novas pedagogias | por |
dc.subject | Nursery | eng |
dc.subject | Exploratory bioecological ambience | eng |
dc.subject | New pedagogies | eng |
dc.title | Entre afetos, cognições e cuidados: ambiências bioecológicas na educação infantil (0-3 anos) | por |
dc.title.alternative | Between affections, cognitions and care: bioecological environments in childhood education (0-3 years old) | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este projeto de Dissertação insere-se na Linha de Pesquisa “Docência, saberes e
desenvolvimento profissional”, do Programa de Pós-Graduação em Educação da
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) - Curso de Mestrado em Educação.
Apresenta como questão principal da pesquisa: Como interagem as educadoras infantis
com bebês e crianças bem pequenas ao protagonizarem ambiências bioecológicas
exploratórias nos três primeiros anos da Educação Infantil? A Revisão Sistemática de
Literatura (RSL) levantou o Estado Atual da Questão, com foco em periódicos e trabalhos
acadêmicos (dissertações e teses) sobre Educação Infantil na Área Educação, abrangendo a
Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano e/ou a abordagem educacional de
Reggio Emília. A matriz teórica embasou-se na Bioecologia do Desenvolvimento Humano,
proposta por Urie Bronfenbrenner, aguçando o olhar docente para os atributos criançais, ou
sejam, as características de disposições, recursos e demandas que favorecem/dificultam as
interações e o conhecimento interambiental. Também no conceito de protagonismo lúdico
da criança advém da abordagem educacional de Reggio Emilia, preconizada pelo pedagogo
Loris Malaguzzi. Estas referências encontraram ressonância na Base Nacional Comum
Curricular – BNCC, seus princípios fundamentais, campos experenciais e objetivos de
aprendizagem na Educação Infantil Brasileira. O Modelo Bioecológico ou Modelo PPCT
(Processo-Pessoa-Contexto-Tempo), proposto por Bronfenbrenner e Morris (1998),
permitiu compreender o desenvolvimento da criança e os seus processos de aprendizagem
no maternal e berçário. A escrita acadêmica foi elaborada como memorial autobiográfico
da educadora infantil e autora, na perspectiva de Magda Soares, estabelecendo nexos
compreensivos com o Modelo PPCT. Embora a aprendizagem na/da docência tenha sido
muito significativa não olvidamos de pontuar a Pandemia COVID 19 como importante
desafio nesses últimos anos e como marcadores desta geração. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rocha-Veiga, Adriana Moreira da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 | por |
dc.contributor.referee1 | Beltrame, Lisaura Maria | |
dc.contributor.referee2 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1347408766950822 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |