dc.contributor.advisor | Guedes, Jerson Vanderlei Carús | |
dc.creator | Silva, Rita Franchi da | |
dc.date.accessioned | 2023-06-01T14:25:41Z | |
dc.date.available | 2023-06-01T14:25:41Z | |
dc.date.issued | 2007-08-03 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29274 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | In this work it tried to evaluate the perception of the academics' of the Degree course environmental education in Agronomy of Santa Maria's Federal University. A research was accomplished breaking of the inductive and descriptive methods. The research was been worth, in the practical part, of the resource of the data collection through questionnaires destined to the students of the course of Agronomy looking for to know the environmental reality in that the actors are involved and as they think the environmental education. The research followed a sequence leaving of the environmental education in the global scenery, involving subjects that treat of the globalization, of the environmental movements and maintainable development, being sent the environmental education in university level and being delimited to the study in the Course of Agronomy. An analysis was accomplished considering the answers of the academics to referring subjects their concerns and responsibilities with the environment while active professional futures in the society with base in a committed formation with the social and environmental subjects, working from way to contemplate on the crisis that affects the conditions of the beings' life involved in the process of growth of the society, looking for a balance between the man and the atmosphere. It is clear, therefore, the need to reinforce the importance of the execution of the social paper of the University in what refers to the concern with the fragmentation of the knowledge, to a more humanistic formation, to the indissociação of the teaching, he/she researches and extension that offers to the society, answers to their longings, especially regarding the environmental subjects. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Meio ambiente | por |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Universidade | por |
dc.subject | Environment | eng |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | University | eng |
dc.title | A percepção da educação ambiental pelos acadêmicos do curso de Agronomia da UFSM | por |
dc.title.alternative | The perception of the environmental education for the academics of the course of Agronomy of UFSM | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | Neste trabalho procurou-se avaliar a percepção da educação ambiental dos acadêmicos do Curso de Graduação em Agronomia da Universidade Federal de Santa Maria. Foi realizada uma pesquisa partindo-se dos métodos indutivo e descritivo. A pesquisa valeu-se, na parte prática, do recurso da coleta de dados por meio de questionários destinados aos alunos do curso de Agronomia buscando saber a realidade ambiental em que os atores estão envolvidos e como pensam a educação ambiental. A pesquisa seguiu uma seqüência partindo da educação ambiental no cenário global, envolvendo assuntos que tratam da globalização, dos movimentos ambientais e desenvolvimento sustentável, remetendo-se a educação ambiental em nível de universidade e delimitando-se ao estudo no Curso de Agronomia. Foi realizada uma análise considerando as respostas dos acadêmicos a questões referentes as suas preocupações e responsabilidades com o meio ambiente enquanto futuros profissionais atuantes na sociedade com base numa formação comprometida com as questões sociais e ambientais, trabalhando de forma a refletir sobre a crise que abala as condições de vida dos seres envolvidos no processo de crescimento da sociedade, buscando um equilíbrio entre o homem e o ambiente. Fica clara, portanto, a necessidade de reforçar a importância do cumprimento do papel social da Universidade no que se refere à preocupação com a fragmentação do conhecimento, à uma formação mais humanística, à indissociação do ensino, pesquisa e extensão que ofereça à sociedade, respostas aos seus anseios, em especial com relação às questões ambientais. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |