Mostrar registro simples

dc.creatorTrindade, Valesca Azevedo
dc.date.accessioned2023-06-21T18:15:02Z
dc.date.available2023-06-21T18:15:02Z
dc.date.issued2023-02-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/29538
dc.description.abstractThe research problem of this study was to answer the following question: what are the necessary procedures for the feasibility of integrating vocational education into high school as an instrument of effectiveness in public management, aimed at adolescents who are serving a socio-educational measure with the Socio-Educational Service Center of Santa Maria/RS? As a general objective, we tried to present the viability of professional education integrated into high school as an instrument of effectiveness in public management aimed at adolescents who are serving socioeducational measures with the Socio-Educational Assistance Center of Santa Maria/RS. Specifically, the aim was to: analyze the Political and Pedagogical Project of the school linked to the Socio-Educational Service Center of Santa Maria/RS and the existing policies in the legal frameworks; demonstrate the current model of education offered to adolescents who are serving socio-educational measures at the Socio-Educational Service Center in Santa Maria/RS; and identify support networks with a view to establishing a partnership with public education institutions. This research was characterized as exploratory, with a mixed questionnaire. Data were obtained through bibliographical and documental survey and development of questionnaires. And at the end of the research, it should be noted that, a product was made possible that seeks to promote Socio-educational Integrated High School for adolescents deprived of freedom, based on the studies of Araújo and Silva (2017), which has seven steps as a script: 1) understanding of the EMI and Sinase policy; 2) continued training of professionals; 3) guarantee spaces for effective participation; 4) investing in the integration of people and knowledge; 5) democratic culture/democratic management; 6) the role of education managers in building the EMI of the Network; and 7) expanding and encouraging student participation.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectCASE/SMpor
dc.subjectEnsino profissionalizantepor
dc.subjectGestão públicaeng
dc.subjectSocioeducaçãopor
dc.subjectVocational educationeng
dc.subjectPublic administrationeng
dc.subjectSocioeducationeng
dc.titleA viabilidade da educação profissional integrada ao ensino médio como instrumento de efetividade da gestão pública voltada ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RSpor
dc.title.alternativeThe feasibility of professional education integrated to high school education as an instrument for the effectiveness of public management focused on the Socio-Educational Service Center in Santa Maria/RSeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEste estudo teve como problema de pesquisa responder à seguinte questão: quais são os procedimentos necessários para a viabilidade da integração do Ensino Profissionalizante ao Ensino Médio como instrumento de efetividade da gestão pública, voltada aos adolescentes que cumprem medida socioeducativa junto ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS? Como objetivo geral, procurou-se apresentar a viabilidade da Educação Profissional Integrada ao Ensino Médio como instrumento de efetividade da gestão pública voltada aos adolescentes que cumprem medida socioeducativa junto ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS. Especificamente, visou-se analisar o Projeto Político Pedagógico da escola vinculada ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS e as políticas existentes nos marcos legais; demonstrar o atual modelo de educação oferecida aos adolescentes que cumprem medida socioeducativa junto ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS; e identificar as redes de apoio com vistas à implantação de uma parceria com as instituições de ensino público. Esta pesquisa caracterizou-se como exploratória, com questionário misto. Os dados foram obtidos por meio de levantamento bibliográfico e documental e desenvolvimento de questionários. Ao findar a pesquisa, viabilizou-se um produto que busca fomentar o Ensino Médio Integrado Socioeducativo para adolescentes privados de liberdade, com base nos estudos de Araújo e Silva (2017), que tem como roteiro sete etapas: 1) compreensão do EMI e a política do Sinase; 2) formação continuada dos profissionais; 3) garantia de espaços de participação efetiva; 4) investimento na integração de pessoas e de saberes; 5) cultura democrática/gestão democrática; 6) papel dos gestores da educação na construção do EMI da Rede; e 7) ampliação e incentivo à participação dos estudantes.por
dc.contributor.advisor1Coronel, Daniel Arruda
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9265604274170933por
dc.contributor.referee1Bender Filho, Reisoli
dc.contributor.referee2Pires, Nara Suzana Stainr
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8398393959053264por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentAdministração Públicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicaspor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


Arquivos deste item

Thumbnail
Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

Mostrar registro simples

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Exceto quando indicado o contrário, a licença deste item é descrito como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International