dc.creator | Trindade, Valesca Azevedo | |
dc.date.accessioned | 2023-06-21T18:15:02Z | |
dc.date.available | 2023-06-21T18:15:02Z | |
dc.date.issued | 2023-02-24 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29538 | |
dc.description.abstract | The research problem of this study was to answer the following question: what
are the necessary procedures for the feasibility of integrating vocational education into
high school as an instrument of effectiveness in public management, aimed at
adolescents who are serving a socio-educational measure with the Socio-Educational
Service Center of Santa Maria/RS? As a general objective, we tried to present the
viability of professional education integrated into high school as an instrument of
effectiveness in public management aimed at adolescents who are serving socioeducational measures with the Socio-Educational Assistance Center of Santa
Maria/RS. Specifically, the aim was to: analyze the Political and Pedagogical Project
of the school linked to the Socio-Educational Service Center of Santa Maria/RS and
the existing policies in the legal frameworks; demonstrate the current model of
education offered to adolescents who are serving socio-educational measures at the
Socio-Educational Service Center in Santa Maria/RS; and identify support networks
with a view to establishing a partnership with public education institutions. This
research was characterized as exploratory, with a mixed questionnaire. Data were
obtained through bibliographical and documental survey and development of
questionnaires. And at the end of the research, it should be noted that, a product was
made possible that seeks to promote Socio-educational Integrated High School for
adolescents deprived of freedom, based on the studies of Araújo and Silva (2017),
which has seven steps as a script: 1) understanding of the EMI and Sinase policy; 2)
continued training of professionals; 3) guarantee spaces for effective participation; 4)
investing in the integration of people and knowledge; 5) democratic culture/democratic
management; 6) the role of education managers in building the EMI of the Network;
and 7) expanding and encouraging student participation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | CASE/SM | por |
dc.subject | Ensino profissionalizante | por |
dc.subject | Gestão pública | eng |
dc.subject | Socioeducação | por |
dc.subject | Vocational education | eng |
dc.subject | Public administration | eng |
dc.subject | Socioeducation | eng |
dc.title | A viabilidade da educação profissional integrada ao ensino médio como instrumento de efetividade da gestão pública voltada ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | The feasibility of professional education integrated to high school education as an instrument for the effectiveness of public management focused on the Socio-Educational Service Center in Santa Maria/RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo teve como problema de pesquisa responder à seguinte questão:
quais são os procedimentos necessários para a viabilidade da integração do Ensino
Profissionalizante ao Ensino Médio como instrumento de efetividade da gestão
pública, voltada aos adolescentes que cumprem medida socioeducativa junto ao
Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS? Como objetivo geral,
procurou-se apresentar a viabilidade da Educação Profissional Integrada ao Ensino
Médio como instrumento de efetividade da gestão pública voltada aos adolescentes
que cumprem medida socioeducativa junto ao Centro de Atendimento Socioeducativo
de Santa Maria/RS. Especificamente, visou-se analisar o Projeto Político Pedagógico
da escola vinculada ao Centro de Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS e
as políticas existentes nos marcos legais; demonstrar o atual modelo de educação
oferecida aos adolescentes que cumprem medida socioeducativa junto ao Centro de
Atendimento Socioeducativo de Santa Maria/RS; e identificar as redes de apoio com
vistas à implantação de uma parceria com as instituições de ensino público. Esta
pesquisa caracterizou-se como exploratória, com questionário misto. Os dados foram
obtidos por meio de levantamento bibliográfico e documental e desenvolvimento de
questionários. Ao findar a pesquisa, viabilizou-se um produto que busca fomentar o
Ensino Médio Integrado Socioeducativo para adolescentes privados de liberdade, com
base nos estudos de Araújo e Silva (2017), que tem como roteiro sete etapas: 1)
compreensão do EMI e a política do Sinase; 2) formação continuada dos profissionais;
3) garantia de espaços de participação efetiva; 4) investimento na integração de
pessoas e de saberes; 5) cultura democrática/gestão democrática; 6) papel dos
gestores da educação na construção do EMI da Rede; e 7) ampliação e incentivo à
participação dos estudantes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Coronel, Daniel Arruda | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9265604274170933 | por |
dc.contributor.referee1 | Bender Filho, Reisoli | |
dc.contributor.referee2 | Pires, Nara Suzana Stainr | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8398393959053264 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |