dc.contributor.advisor | Bolfe, Sandra Ana | |
dc.creator | Dal Ongaro, Fabiano | |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T18:36:14Z | |
dc.date.available | 2023-09-18T18:36:14Z | |
dc.date.issued | 2023-07-05 | |
dc.date.submitted | 2023-07-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30235 | |
dc.description.abstract | The pandemic of the SARS-CoV-2 virus has triggered significant changes in educational practices, demanding the adaptation of all involved to remote and hybrid teaching practices. In this context, this research aims to investigate the perceptions of residents in the Geography sub-project in three field schools located in Santa Maria/RS during the period of 2020 and 2021. The study addresses the impacts of the pandemic on education, the importance of Geography in understanding educational inequalities, and the relationship between the pandemic and the intensification of these disparities. Furthermore, this approach also explores different aspects experienced by the residents, as well as the dissemination of methodologies and tools used by them. Regarding the methodology employed, it highlights the description of the selected field schools, the definition of criteria for selecting residents' accounts, and the use of bibliographic research, as well as participant observation. The analysis of the collected data is conducted through qualitative techniques, bibliographic analysis, participant observation, and analysis of the reports. It is anticipated that the results obtained from this research will contribute to the understanding of the different realities faced by residents in the Geography sub-area in field schools during the pandemic, providing essential information for the formulation of intervention strategies that aim to promote a more equitable and inclusive education. Through this study, it is expected to provide relevant insights into the understanding of the impacts of the pandemic in the educational context, highlighting the importance of pedagogical practices adapted to the new reality, capable of mitigating existing inequalities and promoting quality education for all students. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Pandemia | por |
dc.subject | Residência pedagógica | por |
dc.subject | Desigualdade Social | por |
dc.subject | Pandemic | eng |
dc.subject | Pedagogical residency | eng |
dc.subject | Social inequality | eng |
dc.title | Percepções dos residentes pedagógicos do sub-projeto geografia sobre as vivências nas escolas-campo de Santa Maria-RS, durante a pandemia (2020-2021) | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Geografia - Licenciatura plena | por |
dc.description.resumo | A pandemia do vírus SARS-CoV-2 desencadeou mudanças significativas nas práticas
educacionals, exigindo a adaptação de todos os envolvidos para práticas de ensino
remoto e híbrido. Nesse contexto, esta pesquisa tem como objetivo investigar as
percepções dos residentes do sub-projeto de Geografia em três escolas-campo
localizadas em Santa Maria/RS. no período de 2020 e 2021. O trabalho aborda os
impactos da pandemia na educação, a importância da Geografia para compreender
as desigualdades educacionais e a relação entre a pandemia e a intensificação dessas
disparidades. Além disso, essa abordagem também explora diferentes aspectos
vivênciadospelos residentes, bem como a divulgação das metodologias e ferramentas
utilizadas por eles. Quanto à metodologia empregada, destaca-se a descrição das
escolas-campo selecionadas, a definição dos critérios de seleção dos relatos dos
residentes e a realização de pesquisa bibliográfica, além da observação participante.
A análise dos dados coletados conduzida por meio de técnicas qualitativas, a análise
bibliográfica, a observação participativa e a análise dos relatórios. Antecipa-se que os
resultados obtidos por esta pesquisa contribuam para o entendimento das diferentes
realidades enfrentadas pelos residentes da Sub-área de Geografia nas escolas-campo
durante a pandemia, fornecendo informações essenciais para a formulação de
estratégias de intervenção que visem promover uma educação mais equitativa e
inclusiva. Através desse estudo, espera-se fornecer subsídios relevantes para a
compreensão dos impactos da pandemia no contexto educacional, destacando a
importância de práticas pedagógicas adaptadas à nova realidade, capazes de mitigar
as desigualdades existentes e de promover uma educação de qualidade para todos
os estudantes. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::GEOCIENCIAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |