dc.creator | Amoretti, Magali Elis Pesamosca | |
dc.date.accessioned | 2023-10-17T14:37:21Z | |
dc.date.available | 2023-10-17T14:37:21Z | |
dc.date.issued | 2023-08-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30363 | |
dc.description.abstract | This study seeks to analyze themes that permeate teacher training, as a praxis. To do
so, it starts from the idea that one of humanity's greatest challenges may be to live
harmoniously and that educational institutions are intense, plural communities, with
diverse dynamics and with different relationships. In this bias, it seeks to understand
Restorative Practices in the light of decolonial thinking in the continuing education
processes of teachers at the Instituto Federal Farroupilha – IFFar. Specifically, the
objective is to present considerations about restorative practices and their interlocution
with decolonial thinking; to ponder on issues intertwined in the notion of care linked to
restorative practices; to analyze the use of Restorative Practices in everyday
educational life from the perspective of teachers who took the Basic Initiation Course
in Restorative Practices offered by IFFar. In order to fulfill these objectives, a qualitative
approach was used through a bibliographical review, in addition to documentary
research and the application of an online questionnaire for teachers who took the Basic
Course of Initiation in Restorative Practices, at IFFar. Data analysis will be performed
using the Content Analysis method. Also proposed in this study is an analysis through
the perspective of postcolonial and decolonial studies, for the recognition and
appreciation of differences and diversities, since the restorative perspective tends to
be a possible alternative to decolonize teaching and teaching. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional e tecnológica | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Perspectiva decolonial | por |
dc.subject | Práticas restaurativas | por |
dc.subject | Professional and technological education | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Restorative practices | eng |
dc.subject | Decolonial perspective | eng |
dc.title | As práticas restaurativas na EPT à luz da perspectiva decolonial: um novo paradigma de formação docente | por |
dc.title.alternative | Restorative practices in EPT in the light of the decolonial perspective: a new teacher training paradigm | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo busca analisar temáticas que perpassam a formação docente, enquanto
práxis. Para tanto, parte da ideia de que um dos maiores desafios da humanidade
talvez seja conviver harmoniosamente e de que as instituições de ensino são
comunidades intensas, plurais, com dinâmicas diversas e com relacionamentos
distintos. Nesse viés, busca compreender as Práticas Restaurativas à luz do
pensamento decolonial nos processos de formação continuada de professores e
professoras do Instituto Federal Farroupilha – IFFar. Especificamente, objetiva-se
apresentar considerações sobre as práticas restaurativas e sua interlocução com o
pensamento decolonial; ponderar sobre questões imbricadas na noção de cuidado
vinculado às práticas restaurativas; analisar o uso das Práticas Restaurativas no
cotidiano educacional a partir dos olhares dos(as) professores(as) que realizaram o
Curso Básico de Iniciação em Práticas Restaurativas oferecido pelo IFFar. De forma
a cumprir esses objetivos, utilizou-se de uma abordagem qualitativa através da revisão
bibliográfica, além das pesquisas documental e aplicação de questionário on-line para
os docentes que realizaram o Curso Básico de Iniciação em Práticas Restaurativas,
no IFFar. A análise de dados foi realizada pelo método da Análise de Conteúdo.
Também está proposto neste estudo uma análise através da perspectiva dos estudos
pós-coloniais e decoloniais, pelo reconhecimento e a valorização das diferenças e
diversidades, uma vez que a perspectiva restaurativa tende a ser uma alternativa
possível para decolonizar o ensino e a docência. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Ascísio dos Reis | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9916588298312326 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Paixão, Márcia Eliane Leindcker da | |
dc.contributor.referee1 | Machado, Fernanda de Camargo | |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Francisco Nilton Gomes de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7235708132067023 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |