dc.creator | Cabrera, Bruna Cielo | |
dc.date.accessioned | 2023-11-09T13:42:02Z | |
dc.date.available | 2023-11-09T13:42:02Z | |
dc.date.issued | 2023-03-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30460 | |
dc.description.abstract | This thesis is developed in the area of Linguistic Studies, in line with the theoretical
and methodological framework of Discourse Analysis (DA) with a materialist basis,
anchored in the reflections of Michel Pêcheux. The research takes as its object the
Indigenous Intercultural Licentiate Courses, which are university graduations for the
training of indigenous teachers to teach in elementary and high schools in indigenous
communities. We made use of a study on political-institutional discursive practices of
access of the indigenous subject to an "indigenous" Higher Education and we
established our theoretical and methodological reflection on discursive materialities in
the form of institutional documents of public universities to understand how it is
inscribed, within a State Ideological Apparatus (AIE), a discourse of resistance via
the elaboration of specific degree courses for the formation of indigenous teachers in
Brazil. With that in mind, it was up to the constitution of a research archive to cover
documents such as Brazilian legislation, official Union documents, institutional
regulations of undergraduate courses in Brazilian universities (in the form of Course
Pedagogical Projects – PPCs – of these Courses) and reports generated through
state databases on Brazilian HEIs. From the created file, we selected five PPCs from
federal universities as a research corpus (UFRR, UFCG, UFG, UFMG and UFSC).
From this corpus, discursive sequences were cut that came to compose the corpus of
analysis of this thesis, in which we observe linguistic markings that organize
meanings of demands, manifestations, claims, requests and struggles for the offer
and opening of Higher Education courses specifically aimed at indigenous people.
The alterity of meanings of domination x resistance that we identified throughout the
analysis is found in the linguistic structures that materialize the discursive processes
that emanate from the object. While a dominant discursivity is materialized through
the integrationist discourse in the object of study, another opposes it, crossing the
production process of the senses in dispute. In this quarrel, there is no “negotiation”
of meanings, since the Courses were created based on positions of indigenous
demand, which use state legislation as a tool to implement their claims for indigenous
Higher Education. The discourse of resistance finds its place of dispute in the AIE
institutional space: the space in which the dominated class is able to demand the
potential of the future for its educational processes. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação de professores indígenas | por |
dc.subject | Resistência | por |
dc.subject | Cursos de licenciatura intercultural indígena | por |
dc.subject | Análise de discurso | por |
dc.subject | Indigenous teachers’ graduation | eng |
dc.subject | Resistance | eng |
dc.subject | Indigenous intercultural degree courses | eng |
dc.title | Um percurso discursivo em uma cartografia da formação de professores indígenas nas universidades federais brasileiras | por |
dc.title.alternative | A discursive journey in a cartography of indigenous teachers’ graduation in brazilian federal universities | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A presente tese desenvolve-se na área de Estudos Linguísticos, em consonância
com o arcabouço teórico e metodológico da Análise de Discurso (AD) de base
materialista, com ancoragem nas reflexões de Michel Pêcheux. A pesquisa toma por
objeto os Cursos de Licenciatura Intercultural Indígena, que são graduações
universitárias para a formação de professores indígenas para docência em escolas
de Ensino Fundamental e de Ensino Médio em comunidades indígenas. Lançamos
mão de um estudo sobre práticas discursivas político-institucionais de acesso do
sujeito indígena a um Ensino Superior "indígena" e firmarmos nossa reflexão teórica
e metodológica sobre materialidades discursivas na forma de documentos
institucionais de universidades públicas para compreendermos como se inscreve,
dentro de um Aparelho Ideológico de Estado (AIE), uma discursividade de
resistência via elaboração de cursos de licenciatura específicos para formação de
professores indígenas no Brasil. Com isso em vista, coube a constituição de um
arquivo de pesquisa para abarcar documentos como legislações brasileiras,
documentos oficiais da União, normativas institucionais de cursos de graduação em
universidades brasileiras (na forma de Projetos Pedagógicos de Curso – PPCs –
desses Cursos) e relatórios gerados por intermédio de bases de dados estatais
sobre as IES brasileiras. Do arquivo erigido, recortamos cinco PPCs de
universidades federais como corpus de pesquisa (UFRR, UFCG, UFG, UFMG e
UFSC). Desse corpus, foram recortadas sequências discursivas que vieram a
compor o corpus de análise desta tese, nas quais observamos marcações
linguísticas que organizam sentidos de demandas, manifestações, reivindicações,
solicitações e lutas pela oferta e abertura de cursos de Ensino Superior destinados
especificamente a indígenas. A alteridade de sentidos de dominação x resistência
que identificamos ao longo da análise encontra-se nas estruturas linguísticas que
materializam os processos discursivos que emanam do objeto. Enquanto uma
discursividade dominante materializa-se por intermédio do discurso integracionista
no objeto de estudo, uma outra contrapõe-se, atravessando o processo de produção
dos sentidos em disputa. Nesta querela, não há “negociação” de sentidos, uma vez
que os Cursos foram criados a partir de posições de demanda indígena, que se
valem da legislação estatal como ferramenta de efetivação de suas reivindicações
por um Ensino Superior indígena. O discurso de resistência encontra no espaço
institucional AIE o seu lugar de litígio: o espaço em que a classe dominada é capaz
de demandar a potencialidade de futuro para seus processos educacionais. | por |
dc.contributor.advisor1 | Scherer, Amanda Eloina | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0683532681929143 | por |
dc.contributor.referee1 | Cervo, Larissa Montagner | |
dc.contributor.referee2 | Borges, Águeda Aparecida da Cruz | |
dc.contributor.referee3 | Alves, Mariana Garcia de Castro | |
dc.contributor.referee4 | Muñoz, Juan Manuel López | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8883365970026506 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |