dc.creator | Guedes, Querti Adriana | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T14:38:13Z | |
dc.date.available | 2023-12-06T14:38:13Z | |
dc.date.issued | 2023-10-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30802 | |
dc.description.abstract | This research project is part of the Postgraduate Program in Public Policy and
Educational Management - professional master's degree - and addresses the issue of
Public Policy, being linked to research line 1 - Policy and Management of Basic and
Higher Education; it dialogues about Teacher Training in the Unit of Early Childhood
Education Ipê Amarelo. It has as a general goal to research in the scope of childhood
public policies the formation of teachers from the perspective of dialogical relations and
the possibilities of self (trans)formation through humanizing thought; deepening the
idea of collaborative space in the educative process with young children. For specific
objectives, it prioritizes: to reflect on the relationship of public policies and the practice
of teacher training; to recognize the educational public policies outlined by government
proposals related to teacher training from a historical-social view; to develop sharing
with the proposal of training practice in the self/trans/formative perspective, based on
the situations evidenced in the expectations and praxis of teachers; and finally, to
understand the contributions and impacts of the processes of initial and continued
training of teachers involved in early childhood education in the context of the research,
raising the question: How to overcome traditional formative models in childhood
school? In this thought, the project is based on a research of qualitative approach of
the applied type, to be carried out in the Unity of Early Childhood Education Ipê
Amarelo from UFSM, characterized by a research-action, dialoguing with Thiollent
(2005), with the subjects of the management team and teachers, using the techniques
of documentary research, with a questionnaire and observations. The theoretical
referential is organized based on authors Kuhlmann (2003), Rosemberg (2002),
Campos (1993), Kishimoto (2005), Faria (1989), Oliveira (2010), Tuan (1983) and as
a deepening Bell Hooks (2020), Paulo Freire (1989) and Morin (2019). The idealized
final product will be in e-book, and aims to present the results of the interactions with
the training in school context. Thus, for data collection, a questionnaire will be used
with the school's management team and teachers, based on Gil (1999). To analyze
the data, Bardin's (1997) Content Analysis approach will be used. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Políticas públicas | por |
dc.subject | Dialogicidade | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Public policies | eng |
dc.subject | Dialogic | eng |
dc.title | Políticas da infância: relações dialógicas e possibilidades de auto (trans) formação na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo/UFSM | por |
dc.title.alternative | Childhood policies: dialogic relations and possibilities of self (trans) Formation in the Yellow Ipê Nursery School/UFSM | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação faz parte da pesquisa de Mestrado do Programa de Pós-graduação
em Políticas Públicas e Gestão Educacional – mestrado profissional – e aborda a
temática das Políticas Públicas, estando ligada com a linha de pesquisa 1 – Políticas
e Gestão da Educação Básica e Superior; vem dialogar acerca da Formação de
Professores na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo. Tem por objetivo geral
pesquisar, no âmbito das políticas públicas da infância, a formação de professores na
perspectiva das relações dialógicas e conhecer as possibilidades de
auto(trans)formação através do pensamento humanizador num espaço educativo com
crianças pequenas. Por objetivos específicos, prioriza: refletir sobre a relação das
políticas públicas e a prática da formação dos professores; reconhecer as políticas
públicas educacionais delineadas pelas propostas governamentais relacionadas à
formação de professores a partir de uma visão histórico-social; desenvolver o
compartilhamento com a proposta de prática de formação na perspectiva
auto(trans)formativa, com base nas situações evidenciadas nas expectativas e práxis
dos professores; e, por fim, compreender as contribuições e os impactos dos
processos de formação inicial e continuada de professores envolvidos na educação
da infância no contexto da pesquisa, levantando a questão: como a Unidade de
Educação Infantil Ipê Amarelo estrutura a proposta de formação em contexto de seus
professores no âmbito das políticas públicas da Educação Infantil? Neste
pensamento, o projeto está fundamentado em uma pesquisa de abordagem qualitativa
do tipo aplicada, a ser realizada na Unidade de Educação Infantil Ipê Amarelo da
UFSM, caracterizada por uma pesquisa-ação, dialogando com Thiollent (2005), com
os sujeitos da equipe gestora e Professores, utilizando-se das técnicas de pesquisa
documental, com instrumento de questionário e observações. O referencial teórico
está organizado com base em autores/as Kuhlmann (2003), Rosemberg (2002),
Campos (1993), Kishimoto (2005), Faria (1989), Oliveira (2010), Tuan (1983) e como
aprofundamento Bell Hooks (2020), Paulo Freire (1989) e Morin (2019), Nóvoa (1995),
Formosinho (2002), Pinazza (2014), Rinaldi (2012) e Fochi (2016). O produto final
idealizado será em e-book, e tem por finalidade apresentar os resultados das
interações com a formação em contexto da escola. Dessa forma, na coleta dos dados,
está prevista a utilização de questionário com equipe diretiva e professores da escola,
embasado em Gil (1999). Para analisar os dados, será utilizada a abordagem da
Análise de Conteúdo de Bardin (1997). | por |
dc.contributor.advisor1 | Mello, Débora Teixeira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4715070196182654 | por |
dc.contributor.referee1 | Moura, Patrícia dos Santos | |
dc.contributor.referee2 | Cancian, Viviane Ache | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2811736739723645 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |