dc.creator | Jorge, Loren Kellen Carvalho | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T14:19:22Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T14:19:22Z | |
dc.date.issued | 2023-09-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30810 | |
dc.description.abstract | In this research, we investigate the intermediations and the editorial practices of teaching
materials production, based on the ergological perspective. The general goal is to understand
the profile of editorial intermediaries and their editorial practices in the educational segment.
The general objective is broken down into the following specific objectives: reflect on the fields
of editing and education through the ergological perspective; understand editorial practices,
activities, and their intermediaries; identify the profile of professionals that work in the teaching
materials production; analyze the editorial practices and activities of this group of professionals
through the ergological viewpoint; and identify the conception features of teaching materials.
The theoretical framework presents the main authors that study ergology, such as Yves
Schwartz (2010, 2014 e 2018), and Louis Durrive (2011 e 2018), combined with theoretical
references dedicated to the history of textbooks and editorial production, including Roger
Chartier (1996, 2011), Robert Darnton (1990), José de Souza Muniz Júnior (2010 e 2018), and
Luciana Salazar Salgado (2016 e 2017). Thus, this research aims to systematize conceptual
aspects of the ergological perspective, highlighting contributions to the triad of work, education,
and editing. To achieve the objectives outlined, we sought, using a methodological approach
we developed based on the ergological perspective, to analyze the interventions and practices
through work activity and ergological concepts, for example, the discussion of norms and
renormalization. From data collection, consisting of an electronic questionnaire and semistructured
interviews, we analyzed the speeches of editing intermediaries using the Content
Analysis method (BARDIN, 2011), and identified 28 primary categories that refer to aspects of
the editorial activity and the relationship between knowledge of first and second pole. Among
the main conclusions, we called attention that, in professional practice, the renormalizations
arise after superior guidance is received and also arise based on what is specified in the
prescribed norms. Therefore, we noticed the difference between the prescribed work and the
actual one in the editorial craft. Editorial activity is permeated by pre-existing norms that, due
to the individuality of each worker, extend beyond their role and are continuously redefined. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Trabalho | por |
dc.subject | Edição | por |
dc.subject | Material didático | por |
dc.subject | Ergologia | por |
dc.subject | Work | eng |
dc.subject | Edition | eng |
dc.subject | Teaching material | eng |
dc.subject | Ergology | eng |
dc.title | O trabalho na edição de materiais didáticos: uma perspectiva ergológica | por |
dc.title.alternative | Work in editing teaching materials: an ergological perspective | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa investiga as intermediações e as atividades editoriais na produção de
materiais didáticos, apoiada na perspectiva da ergologia. O objetivo geral é compreender o
perfil dos intermediadores da edição e suas atividades editoriais no segmento educacional. A
base teórica é composta pelos principais autores que estudam a ergologia, como Yves Schwartz
(2010, 2014 e 2018), Louis Durrive (2011 e 2018), aliada aos referenciais teóricos que se
dedicam à história do livro didático e da produção editorial, como Roger Chartier (1996, 2011),
Robert Darnton (1990), José de Souza Muniz Júnior (2010 e 2018) e Luciana Salazar Salgado
(2016 e 2017). Assim, a pesquisa busca sistematizar aspectos conceituais da perspectiva
ergológica, destacando contribuições para a tríade trabalho, educação e editoração. Para atender
aos objetivos traçados, a pesquisa possui natureza qualitativa, com objetivos exploratório e
descritivo, baseado em entrevistas e questionários. A partir da coleta de dados, composta por
questionário eletrônico e entrevistas semiestruturadas, analisamos as falas dos intermediadores
da edição por meio do método da Análise de Conteúdo (BARDIN, 2011) e identificamos 28
categorias primárias que remetem aos aspectos da atividade editorial e à relação entre os saberes
de primeiro e segundo polo. A pesquisa visa lançar luz a aspectos específicos como a
normalização, desaderências e contextos de trabalhos precários. Com base no objetivo geral,
destacamos alguns achados centrais, como a questão das renormalizações surgirem após
orientações recebidas de superiores e também a partir do que consta nas normas prescritas.
Assim, percebemos a diferença entre o trabalho prescrito e o real no fazer editorial. A atividade
editorial é permeada por normas antecedentes que, em razão da singularidade de cada
trabalhador, ultrapassam o papel e são reformuladas durante o dia a dia. Existe um volume de
prescrições e outras normas abarcadas pela atividade editorial, além do modo como os
profissionais lidam com elas e como reconhecem as renormalizações. A importância dos
desafios das atividades profissionais da editoração recai sobre as consequências,
principalmente, sociais e educacionais, dos produtos editoriais desenvolvidos por estes atores.
Esta é a uma cadeia que resulta significativamente no público final, os estudantes. Assim, tornase
essencial aprofundar as pesquisas acadêmicas em torno dos profissionais da área
educacional. | por |
dc.contributor.advisor1 | Brignol, Liliane Dutra | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5983909606938283 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Rosa, Rosane | |
dc.contributor.referee1 | Barcellos, Marilia de Araujo | |
dc.contributor.referee2 | Stevens, Leandro | |
dc.contributor.referee3 | Muniz Júnior, José de Souza | |
dc.contributor.referee4 | Haubrich, Gislene Feiten | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8350146965036086 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |