dc.creator | Valcarenghi, Josimar Vargas | |
dc.date.accessioned | 2024-02-06T14:01:28Z | |
dc.date.available | 2024-02-06T14:01:28Z | |
dc.date.issued | 2024-01-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31405 | |
dc.description.abstract | Brazil is one of the countries with the highest rate of violence against the LGBTQIAP+
population and homophobia, which is the prejudice against this population, presents itself in
different forms in society, from a more subtle form to physical violence. Educational
environments play a fundamental role in breaking down this deep-rooted violence. In this
context, this research aimed to analyze the effects of homophobia in the Brazilian educational
context, verifying the effects of homophobia in education, building a retrospective of policies
on sex education, carrying out extension activities on the subject at different levels of
education and identifying homophobic responses from undergraduate students. This is a
descriptive study with a qualitative-quantitative analysis, divided into two stages: 1) Activities
on gender and sexuality at different levels of education and 2) an investigation into
homophobia with undergraduate students. The first stage was adapted according to the age
group to address issues such as gender identity, sexual orientation and social construction at
different levels of education. The second part is a pilot study to identify homophobic
responses from undergraduate students. The results show that it is necessary for issues
relating to gender and sexuality to be dealt with in a less stigmatized and interdisciplinary
way, with policies that give more support to educators, who are key players in the whole
process of building an education that respects diversity. Thus, work like this is needed, with
intersectoral, interdisciplinary and transdisciplinary approaches in order to reduce
homophobic violence inside and outside school environments. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Educação sexual | por |
dc.subject | Homofobia | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Currículo | por |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | Sex education | eng |
dc.subject | Homophobia | eng |
dc.subject | School | eng |
dc.subject | Curriculum | eng |
dc.title | Educação sexual: desafios, possibilidades e percepções de estudantes sobre a homofobia | por |
dc.title.alternative | Sex education: challenges, possibilities and students' perceptions of homophobia | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O Brasil é um dos países com maior índice de violência contra a população LGBTQIAP+ e a
homofobia, que é o preconceito contra esta população, se apresenta de diferentes formas na
sociedade, desde uma forma mais sutil até a violência física. Os ambientes educacionais têm
papel fundamental para o rompimento dessa violência tão enraizada. Nesse contexto, a
presente pesquisa objetivou analisar os reflexos da homofobia no contexto educacional
brasileiro, verificando os reflexos da homofobia na educação, construindo uma retrospectiva
das políticas sobre educação sexual, realizando atividades de extensão sobre o tema nos
diferentes níveis de ensino e identificando respostas homofóbicas de estudantes de graduação.
Trata-se de um estudo descritivo com análise quali-quantitativa, dividido em duas etapas: 1)
Atividades sobre gênero e sexualidade nos diferentes níveis de ensino e 2) investigação sobre
homofobia com estudantes de graduação. A primeira etapa foi adaptada de acordo com a faixa
etária para abordar questões como identidade de gênero, orientação sexual e construção social
nos diferentes níveis de ensino. A segunda parte se trata de um estudo piloto para identificar
respostas homofóbicas dos estudantes de graduação. Os resultados encontrados apontam que
se faz necessário que as questões relativas a gênero e sexualidade sejam trabalhadas de forma
menos estigmatizada e interdisciplinar, com políticas que deem mais suporte aos educadores,
que são peças chave em todo o processo de construção de uma educação que respeite as
diversidades. Desta forma, são necessários trabalhos como este, onde se tenha
intersetorialidade, interdisciplinaridade e transdisciplinares com o intuito de diminuir as
violências homofóbicas dentro e fora dos ambientes escolares. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sepel, Lenira Maria Nunes | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9187175270021411 | por |
dc.contributor.referee1 | Chitolina, Maria Rosa | |
dc.contributor.referee2 | Vestena, Rosemar de Fátima | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7436582118215533 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação em Ciências | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::OUTROS::CIENCIAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |