dc.creator | Martins, Amanda Frick | |
dc.date.accessioned | 2024-02-27T13:12:42Z | |
dc.date.available | 2024-02-27T13:12:42Z | |
dc.date.issued | 2023-11-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31574 | |
dc.description.abstract | In the corporate world, it is well known that integrity crises have the ability to quickly transform
the reputation of any organization. Under conditions of profound societal pressure for ethical
and responsible stances, companies find positive reputation to be an important competitive
asset. The urgency in restoring the reputation of organizations involved in integrity crises, along
with the importance of rebuilding trust among stakeholders, forms the problematic of the
theoretical discussions presented in this thesis. Thus, the guiding problem of the research
inquiries into how newspapers Estadão, Folha de São Paulo, and Valor Econômico portrayed
the attempts to rebuild Odebrecht's reputation in the context of the Lava Jato operation. The
thesis is theoretically organized around the concepts of reputation by Fombrun (1996), Fombrun
and Van Riel (2004), Davies et al. (2003), Bueno (2009, 2018), and Barros Filho and Peres
Neto (2019). For the concepts of ethics and integrity crises, we employ Srour (2005), Bueno
(2009), Ashley (2005), Han (2017), Forni (2019), and Paraventi (2016, 2020). The mediatized
society, public opinion, and media interests are conceptualized by Sodré (2002), Braga (2007),
Lippmann (2008), Charaudeau (2016), and Rudiger (2011). The methodology used was
qualitative and interpretative. The methods employed included bibliographic and documentary
research (MOREIRA, 2012), covert and non-participatory observation (JOHNSON, 2010),
mapping of the publics involved in the integrity crisis based on Locatelli (2011), and content
analysis by Bardin (1979) adapted by Fossá (2003). As a result, we arrived at two final
categories of content analysis, named: "the media portrays the search for ethics in the new
integrity" and "the crisis content in the media dictates the new reputation." These categories
reinforce the reputation and integrity theories explained in the thesis and indicate the concept
of media reputation that portrays Odebrecht based on its actions in pursuit of integrity and the
crisis environment performed through the communication advisory of the Federal Public
Ministry together with the editorial offices of the analyzed newspapers. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Reputação | por |
dc.subject | Crise de integridade | por |
dc.subject | Mídia | por |
dc.subject | Odebrecht | por |
dc.subject | Reputation | eng |
dc.subject | Integrity crises | eng |
dc.subject | Media | eng |
dc.title | Reputação e gestão de crise de integridade: a Odebrecht retratada na mídia impressa no contexto da Lava Jato | por |
dc.title.alternative | Reputation and integrity crisis management: Odebrecht portrayed in print media in the context of Lava Jato | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | No mundo corporativo, sabe-se bem que crises de integridade têm capacidade para transformar
a reputação de qualquer organização em pouco tempo. Sob condições de profunda pressão da
sociedade midiatizada para assumirem posturas éticas e responsáveis, as empresas encontram
na reputação positiva um ativo competitivo importante. A urgência na recuperação da reputação
de organizações que se envolvam em crises de integridade, além da importância de recompor a
confiança dos públicos de interesse por parte dessas organizações, compõem a problemática
das discussões teóricas apresentada nessa tese. Sendo assim, a problemática norteadora da
pesquisa indaga como os jornais Estadão, Folha de São Paulo e Valor Econômico retrataram as
tentativas de reconstrução da reputação da Odebrecht, no contexto da operação Lava Jato. A
tese está organizada teoricamente a partir dos conceitos de reputação de Fombrun (1996),
Fombrun e Van Riel (2004), Davies et al. (2003), Bueno (2009, 2018) e Barros Filho e Peres
Neto (2019). Para os conceitos de ética e crises de integridade empregamos Srour (2005), Bueno
(2009), Ashley (2005), Han (2017), Forni (2019) e Paraventi (2016, 2020). A sociedade
midiatizada, a opinião pública e os interesses da mídia são conceituados por Sodré (2002),
Braga (2007), Lippmann (2008), Charaudeau (2016) e Rudiger (2011). A metodologia utilizada
foi do tipo qualitativa e interpretativa. Os métodos empregados foram o levantamento
bibliográfico e documental (MOREIRA, 2012), a observação encoberta e não-participativa
(JOHNSON, 2010), o mapeamento dos públicos envolvidos na crise de integridade, baseado
em Locatelli (2011) e a análise de conteúdo de Bardin (1979) adaptado por Fossá (2003). Como
resultado, chegamos a duas categorias finais da análise de conteúdo, nomeadas: a mídia retrata
a procura pela ética na nova integridade e o teor da crise na mídia dita a nova reputação. As
categorias reforçam as teorias de reputação e integridade explanadas na tese e indicam o
conceito de reputação midiática que retrata a Odebrecht a partir das suas ações em busca da
integridade e do ambiente de crise performado através da assessoria de comunicação do
Ministério Público Federal juntamente com as redações dos jornais analisados. | por |
dc.contributor.advisor1 | Fossá, Maria Ivete Trevisan | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0718561583412717 | por |
dc.contributor.referee1 | Paraventi, Agatha Camargo | |
dc.contributor.referee2 | Conrad, Kalliandra Quevedo | |
dc.contributor.referee3 | Persigo, Patrícia Milano | |
dc.contributor.referee4 | Costa, Vânia Medianeira Flores | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9246368530316613 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |