dc.creator | Pietrobelli, Sirlei | |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T11:35:50Z | |
dc.date.available | 2024-03-06T11:35:50Z | |
dc.date.issued | 2023-12-06 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31614 | |
dc.description.abstract | Technological-Pedagogical Fluency (FTP) is the learning and knowledge necessary
to integrate technologies into the pedagogical process, in a way that constantly
reflects on practice and realizes how this action-reflection-action in everyone's
education. From this perspective, the general objective of the dissertation is to
understand the basic theoretical-practical knowledge of school managers' FTP for the
development of pedagogical, administrative and financial activities in Basic
Education. Qualitative research evolved as a methodological approach to DesignBased Research (DBR). The delimitation, organization, analysis and synthesis of
data occurred from three Cartographic Matrices: the Dialogical-Problematizing Matrix
(MDP), the Thematic-Organizing Matrix (MTO) and the Thematic-Analytical Matrix
(MTA). The data was produced through document analysis, participant observation
and semi-structured interviews with two managers from the state Basic Education
network of Palmeira das Missões. And as a product arising from research in DBR,
the “Podcast Café Fluente” was produced, based on the managers' conceptions
about FTP and its relevance in the three pedagogical, administrative and financial
dimensions. Thus, it is concluded that having basic knowledge of FTP enhances the
development of management action as a whole. FTP in school management is a
recent approach that requires public policies for continued training for managers, in
accordance with the demands of everyday school life, taking into account the
particularities of the contexts and everyone involved. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação básica conectada | por |
dc.subject | Educação básica | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Fluência tecnológico-pedagógica | por |
dc.subject | Connected basic education | eng |
dc.subject | Basic education | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Technological-pedagogical fluency | eng |
dc.title | Educação básica conectada: fluência tecnológico-pedagógica e a gestão escolar | por |
dc.title.alternative | Connected basic education: school management and technological-pedagogical fluence | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) é aprendizagem e conhecimento
requerido para integralizar as tecnologias ao processo pedagógico, de modo que em
constante reflexão sobre a prática e ao perceber como esta ação-reflexão-ação
contribui na educação de todos. Nesta perspectiva, o objetivo geral da dissertação é
compreender os conhecimentos teórico-práticos basilares da FTP dos gestores
escolares para o desenvolvimento das atividades pedagógicas, administrativas e
financeiras na Educação Básica. A pesquisa de caráter qualitativo adotou como
abordagem metodológica o Design-Based Research (DBR). A delimitação,
organização, análise e sínteses dos dados ocorreram a partir das três Matrizes
Cartográficas: a Matriz Dialógico-Problematizadora (MDP), a Matriz TemáticoOrganizadora (MTO) e a Matriz Temático-Analítica (MTA). Os dados foram
produzidos através da análise de documentos, observação participante e entrevista
semiestruturada com duas gestoras da rede estadual da Educação Básica de
Palmeira das Missões. E como produto oriundo da pesquisa em DBR foi produzido o
“Podcast Café Fluente”, a partir das concepções das gestoras sobre FTP e a
relevância nas três dimensões pedagógica, administrativa e financeira. Assim,
conclui-se que ter conhecimentos basilares da FTP potencializa o desenvolvimento
da ação gestora como um todo. A FTP na gestão escolar é uma abordagem recente
que exige políticas públicas de formação continuada para os gestores, de acordo
com as demandas do cotidiano escolar levando em consideração as particularidades
dos contextos e de todos os envolvidos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mallmann, Elena Maria | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4353719005526350 | por |
dc.contributor.referee1 | Conte, Elaine | |
dc.contributor.referee2 | Jacques, Juliana Sales | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2443547356421646 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |