dc.creator | Oliveira, Gabriela dos Santos | |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T13:12:58Z | |
dc.date.available | 2024-03-06T13:12:58Z | |
dc.date.issued | 2023-12-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31617 | |
dc.description.abstract | The theme of this Dissertation aimed to deepen the studies on teacher continuing education and
literacy. It is known that the process of literacy acquisition is a fundamental milestone in a
child's school entry and the foundation of all school teaching. In this way, many discussions
about this theme have emerged in the fields of education, psychology, linguistics, and
sociolinguistics. In this sense, this research is linked to LP1, from the Graduate Program of the
Federal University of Santa Maria, and aimed to analyze how the continuing education received
by the literacy teacher contributed to and impacted her teaching practice. During this research,
we sought to highlight that the teaching of Portuguese in schools has been challenged by the
discussion between teaching standard Portuguese for the democratization of education and the
linguistic valorization of the lower classes. Therefore, based on a qualitative research approach,
we aimed to investigate and recognize to what extent the continuing education received by the
literacy teacher contributed to and impacted her teaching practice. For this purpose, the data
collection technique was carried out through interviews and observations. From the analysis of
the collected information, the categories of analysis for this qualitative investigation were
constructed. To analyze the research findings, the available materials were organized, selecting
the material for analysis and seeking to bring reflections and possible solutions to the problem
at hand. In this sense, it was concluded that the continuing education received through UFSM,
via PNAIC, and through SMED, via PRONLA, provided the theoretical and methodological
foundations for the literacy teacher's constructivist teaching practice, contributing to the literacy
process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Alfabetização | por |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Prática pedagógica | por |
dc.subject | Alphabetization | eng |
dc.subject | Continuing formation of teachers | eng |
dc.subject | Pedagogical practice | eng |
dc.title | Trilhando caminhos na alfabetização: impactos da formação continuada na prática de uma professora alfabetizadora | por |
dc.title.alternative | Traveling paths in literacy: impacts of continuing training on the practice of a literacy teacher | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O tema dessa Dissertação teve como perspectiva aprofundar os estudos sobre formação
continuada de professores e alfabetização. Sabe-se que o processo de apropriação da leitura e
da escrita é um marco fundamental da inserção da criança na escola e base de todo ensino
escolar. Dessa forma, surgiram, nos campos da educação, da psicologia, da linguística, e da
sociolinguística muitas discussões acerca deste tema. Nesse sentido, esta pesquisa está
vinculada à LP1, do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Maria e
teve como objetivo analisar como a formação continuada que a professora alfabetizadora
recebeu contribuiu e impactou na sua prática docente. Durante essa pesquisa, buscamos
evidenciar que o ensino de português nas escolas tem sido tensionado pela discussão entre
ensinar a língua portuguesa padrão para democratização do ensino e a valorização linguística
das classes populares. Buscou-se, então, a partir de uma pesquisa qualitativa, investigar e
reconhecer em que medida a formação continuada que a professora alfabetizadora recebeu
contribuiu e impactou na sua prática docente. Para tanto, a técnica para coleta de informações
foi realizada através de entrevista e de observação. A partir da análise das informações
coletadas, foram construídas as categorias de análise desta investigação qualitativa. Para análise
dos achados da pesquisa, foram organizados os materiais disponíveis, selecionando o material
para análise, buscando trazer reflexões e possíveis soluções ao problema em questão. Neste
sentido, concluiu-se que a formação continuada recebida através da UFSM, via PNAIC e pela
SMED, via PRONLA, garantiu os subsídios teóricos metodológicos para que a prática docente
enquanto alfabetizadora fosse construtivista e contribuísse para o processo de alfabetização. | por |
dc.contributor.advisor1 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 | por |
dc.contributor.referee1 | Souza, Regina Aparecida Marques de | |
dc.contributor.referee2 | Schumacher, Jane | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6896989517270131 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |