dc.creator | Vital, Leandro Péterson Silva | |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T14:39:40Z | |
dc.date.available | 2024-06-05T14:39:40Z | |
dc.date.issued | 2024-04-25 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31972 | |
dc.description.abstract | Information and Communication Technologies (ICTs) have established a new
paradigm for human relations, imposing other shades of skills in different spaces of
social interaction, especially in the organizational sphere. The interaction of human
beings with technologies has reached such an intricate level that the process of digital
transformation of society is inexorable and not only involves the physical and abstract
technological apparatuses themselves, but also engenders new public and “private”
spaces that block calls digital competences for adequate performance of different
matters, mainly in the organizational environment. Faced with the emergence of this
theme that seems to have no end, which suggests strong impacts on human life in all
its dimensions, as a way of balancing the dissonant interests of the workforce and
workers, the following research problem lies: how to evaluate the level of digital skills
of a given workforce? Adopting an essentially qualitative nature subsidized by
documentary, bibliographical, case study and action research types of research, this
exploratory study, based on deepening the themes “Skills”, “Digital Skills”, “Gioia
Method” and “DigComp”, made efforts to propose a method to map the digital skills of
the workforce. Based on the Gioia Method, the concatenation of 1st order elements,
arising from a type of field research, and 2nd order, resulting from theoretical-practical
abstractions, possible, in the form of 3rd order elements, the achievement of the
objectives of this research, whose theory was applied to the case of the workforce that
integrates the operational level of the core activity of electoral offices in Minas Gerais.
Given the lack of academic-scientific consensus on this topic and the multiplicity of
instruments and guidelines for evaluating digital competencies, the proposed method
intends to bring together specialized skills from different types of organizations to the
same extent that it connects with the subjectivity of the respondents, the which does
not suggest that the subject is exhausted, on the contrary: it sheds light on the human
dimension of organizations in the irremediable and changing situation of digital transformation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Competências digitais | por |
dc.subject | Mapeamento de competências digitais | por |
dc.subject | Serviço público | por |
dc.subject | Digital competences | eng |
dc.subject | Digital competences mapping | eng |
dc.subject | Public service | eng |
dc.title | Mapeamento de competências digitais: proposição de método para um órgão público | por |
dc.title.alternative | Digital competences mapping: proposition of a method for a public agency | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | As Tecnologias da Informação e Comunicação (TICs) estabeleceram um novo
paradigma para as relações humanas, impondo outros matizes de competências nos
diferentes espaços de interação social, sobretudo no âmbito organizacional. A
interação dos seres humanos com as tecnologias alcançou um nível tão intrincado
que o processo de transformação digital da sociedade é inexorável e não acomete
apenas os aparatos tecnológicos físicos e abstratos propriamente ditos, mas também
engendrou novos espaços públicos e “privados” que exigem as chamadas
competências digitais para um adequado desempenho dos diferentes sujeitos,
sobretudo no ambiente organizacional. Diante da emergência desse tema que parece
não possuir fim, que sugere fortes impactos sobre a vida humana em todas as suas
dimensões, como forma de equilibrar os interesses dissonantes da força de trabalho
e dos empregadores, reside o seguinte problema de pesquisa: como avaliar o nível
de competências digitais de uma determinada força de trabalho? Adotando-se uma
natureza essencialmente qualitativa subsidiada por pesquisas dos tipos documental,
bibliográfica, estudo de caso e pesquisa-ação, este estudo exploratório, tendo como
esteio o aprofundamento nos temas “Competências”, “Competências Digitais”,
“Método Gioia” e “DigComp”, envidou esforços em propor um método para mapear as
competências digitais da força de trabalho. Fundamentado no Método Gioia, a
concatenação dos elementos de 1ª ordem, oriundos de uma espécie de pesquisa de
campo, e de 2ª ordem, decorrentes de abstrações teórico-práticas, possibilitou, na
forma dos elementos de 3ª ordem, o alcance dos objetivos desta pesquisa, cuja teoria
foi aplicada ao caso da força de trabalho que integra o nível operacional da atividadefim
dos cartórios eleitorais de Minas Gerais. Diante da falta de consenso acadêmicocientífico
sobre esse tema e da multiplicidade de instrumentos e diretrizes para se
avaliar competências digitais, o método proposto pretende agregar as peculiaridades
dos diferentes tipos de organização na mesma medida em que se conecta com a
subjetividade dos respondentes, o que não sugere o esgotamento do assunto, ao
contrário: lança luz sobre a dimensão humana das organizações na irremediável e
mutável conjuntura da transformação digital. | por |
dc.contributor.advisor1 | Zucatto, Luís Carlos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9128987043195154 | por |
dc.contributor.referee1 | Sarturi, Greici | |
dc.contributor.referee2 | Dufloth, Simone Cristina | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7126831881575600 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |