dc.creator | Henn, Gilda Maria Schirmann | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T19:27:45Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T19:27:45Z | |
dc.date.issued | 2023-12-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32144 | |
dc.description.abstract | This dissertation was carried out during the Master's Degree in Education in the Postgraduate
Program in Education at the Federal University of Santa Maria (UFSM), as part of the Special
Education, Inclusion and Difference Research Line (LP3), and associated with the Difference,
Education and Culture Research Group (DEC)/CNPq. The main aim of the study is to
problematize the perceptions of people with disabilities when analyzing the rights acquired by
the socio-political movements that began in the 1980s in Brazil, in relation to their everyday
experience. Theoretically, the research is aligned with post-critical conceptions in Education
and, for its analytical approach, adopts the notions of biopolitics and resistance proposed by
philosopher Michel Foucault. These concepts allow for a connection between listening to the
participants and the analysis of materiality, which was developed using Conversation as a
methodology. The choice of this methodology demonstrates the intention to include the
narratives of people with disabilities in the body of the work and, through them, to explore three
possible lines of analysis: the guarantee of rights because of the social and political movements
of people with disabilities, the conquest of rights as a means of state control and management
of their lives, and the various forms of existence and (re)existence that arise from the conquest
of these rights. From listening to the subjects, it was possible to see that their presence in the
various spaces they occupy is not only a transgression, but also a (re)existence. This knowledge
must be based on careful listening and observation of others, recognizing their uniqueness and
differences | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Movimentos sociais | por |
dc.subject | Pessoas com deficiência | por |
dc.subject | Direitos | por |
dc.subject | Biopolítica | por |
dc.subject | Resistência | por |
dc.subject | Social movements | eng |
dc.subject | Persons with disabilities | eng |
dc.subject | Rights | eng |
dc.subject | Biopolitics | eng |
dc.subject | Resistance | eng |
dc.title | Movimentos sociais e políticos das pessoas com deficiência: uma escuta das práticas de (re)existência | por |
dc.title.alternative | Social and political movements of people with disabilities: listening to practices of (re)existence | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação foi realizada durante o Mestrado em Educação no Programa de Pós-Graduação
em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), integrando a Linha de Pesquisa
Educação Especial, Inclusão e Diferença (LP3), e associada ao Grupo de Pesquisa Diferença,
Educação e Cultura (DEC)/CNPq. O estudo tem como objetivo central problematizar as
percepções das pessoas com deficiência ao analisarem os direitos adquiridos pelos movimentos
sociopolíticos, iniciados na década de 80 no Brasil, em relação à sua experiência cotidiana.
Teoricamente, a pesquisa se alinha com as concepções pós-críticas em Educação e, para sua
abordagem analítica, adota as noções de biopolítica e resistência propostas pelo filósofo Michel
Foucault. Tais conceitos permitem conexão entre a escuta dos sujeitos participantes e a análise
da materialidade, que foi desenvolvida a partir da Conversa como metodologia. A opção por
esta metodologia demonstra a intenção de incluir no corpo do trabalho as narrativas dos sujeitos
com deficiência e, por meio delas, explorar três possíveis linhas de análise: a garantia de direitos
como resultado dos movimentos sociais e políticos das pessoas com deficiência, a conquista de
direitos como meio de controle estatal e condução de suas vidas, e as diversas formas de
existência e (re)existência que surgem a partir da conquista desses direitos. A partir da escuta
dos sujeitos, foi possível perceber que suas presenças nos diversos espaços ocupados, além de
uma transgressão à normalidade estabelecida, impulsionam a necessidade de desenvolvimento
de novos conhecimentos. Tais conhecimentos devem ser baseados na escuta e na observação
cuidadosa do outro, reconhecendo sua singularidade e diferença. | por |
dc.contributor.advisor1 | Menezes, Eliana da Costa Pereira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5996369654576945 | por |
dc.contributor.referee1 | Frohlich, Raquel | |
dc.contributor.referee2 | Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9252222016166592 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |