dc.creator | Testa, Mauricio José | |
dc.date.accessioned | 2024-07-09T17:12:26Z | |
dc.date.available | 2024-07-09T17:12:26Z | |
dc.date.issued | 2024-03-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32258 | |
dc.description.abstract | The research developed in this dissertation is centered on investigating the new curricular
discipline entitled Digital Culture (CD), through three studies. In order to have an idea of how
the National Common Curricular Base (BNCC) incorporated the CD discipline, in the
introduction, we reflect on the implementation of the New Secondary Education, through the
BNCC, carrying out a structured critique of the document. Continuing, in the first study, an
investigation is carried out in the publications of national journals with the best evaluation in
Qualis CAPES in the broad area of Teaching, focusing on publications in the sub-areas of
Physics Teaching and Science Education. The second study seeks to understand the way in
which the Schools of the 16th Regional Education Coordination in the Serra Gaúcha region
are working with the CD discipline and finally, the third study, seeks to integrate the
disciplines of Natural Sciences and their Technologies (CNT) with that of CD. In the first
article, we noted the importance of implementing the CD discipline in all teaching modalities,
enhancing the construction of knowledge through the help of technologies. In the second, we
showed that teachers are not able to develop the CD discipline, pointing out the lack of specific
materials and initial and continuing training. Finally, in the third article, we present a didactic
proposition as an alternative to the scarcity of Training Itineraries linked to Natural Sciences,
being explored through the use of Digital Information and Communication Technologies
(TDIC) and Artificial Intelligence (AI). | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Cultura digital | por |
dc.subject | TDIC | por |
dc.subject | Tecnologia digital | por |
dc.subject | Professores | por |
dc.subject | Inteligência artificial | por |
dc.subject | Digital culture | eng |
dc.subject | Digital technology | eng |
dc.subject | Teachers | eng |
dc.subject | Artificial intelligence | eng |
dc.title | Análise política da disciplina de cultura digital, do novo Ensino Médio | por |
dc.title.alternative | Political analysis of the discipline of digital culture, in the new high school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A pesquisa desenvolvida nesta dissertação é centrada na investigação sobre a nova disciplina
curricular intitulada como Cultura Digital (CD), por meio de três estudos. De modo a termos
uma noção de como a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) incorporou a disciplina de
CD, realizamos na introdução, uma reflexão acerca da implementação do Novo Ensino Médio,
através da BNCC, realizando uma crítica estruturada a respeito do documento. Dando
sequência, no primeiro estudo, é realizada uma investigação nas publicações dos periódicos
nacionais de melhor avaliação no Qualis CAPES da grande área de Ensino, com foco em
publicações nas subáreas de Ensino de Física e Educação em Ciências. O segundo estudo busca
compreender a forma com que as Escolas da 16ª Coordenadoria Regionalde Educação da
região da Serra Gaúcha estão trabalhando com a disciplina de CD e por fim, oterceiro estudo,
busca integrar as disciplinas das Ciências da Natureza e suas Tecnologias (CNT) com a de CD.
No primeiro artigo, constatamos a importância da implantação da disciplina de CD em todas as
modalidades de Ensino, potencializando a construção do conhecimento através do auxílio das
tecnologias. Já no segundo, evidenciamos que os professores não estão aptos para desenvolver
a disciplina de CD, apontando a carência de materiais específicos e de formação inicial e
continuada. Por fim, no terceiro artigo, apresentamos uma proposição didática como alternativa
à escassez de Itinerários Formativos ligados às Ciências da Natureza, sendo explorado através
do uso da Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) e da Inteligência
Artificial (IA). | por |
dc.contributor.advisor1 | Pastorio, Dioni Paulo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7823646075456872 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Vidmar, Muryel Pyetro | |
dc.contributor.referee1 | Leonel, André Ary | |
dc.contributor.referee2 | Bervian, Paula Vanessa | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8337866852441678 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |