dc.creator | Theisen , Charlene Taís | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T14:47:49Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T14:47:49Z | |
dc.date.issued | 2024-03-25 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32341 | |
dc.description.abstract | This work presents a didactic sequence applied in a second-year high school class at a public school in the municipality of Estância Velha/RS, where the author is a reference math
teacher. The didactic proposal addresses the addition of fractions through equivalence classes, aiming to reframe fractional numbers through an algebraic approach typically introduced in higher education. To this end, the work begins by exploring teaching experiences and
the weaknesses present in the teaching and learning process of fractions. Subsequently,
a brief introduction to the Theory of Didactic Transposition is presented, which was chosen
as the methodology for this work, serving as a strategy to adapt complex concepts to make
them accessible at the students level of understanding. Following this, the exercise script
is presented, organized to challenge students to read, interpret, and discuss resolutions in
groups. The class reports, containing the definition of relationships, properties, demonstrations, and operations, provide a detailed view of the development of teaching over time.
Initially, there was resistance from students to the proposed new educational approach,
which quickly gave way to phases of overcoming, integration, and a growing interest in the
concepts addressed. This evolution mainly highlights the relevance of differentiated pedagogical approaches and underscores the importance of active teacher intervention when
difficulties or resistance arise from students. The ability of teachers to deal with these challenges plays a crucial role in the success of implementing new methodologies, ensuring
that objectives are achieved, as was the case in this proposal. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Classes de equivalência | por |
dc.subject | Frações | por |
dc.subject | Transposição didática | por |
dc.subject | Fractions | eng |
dc.subject | Equivalence classes | eng |
dc.subject | Addition of fractions | eng |
dc.title | Uma abordagem sobre a operação de adição de frações por meio de classes de equivalências | por |
dc.title.alternative | An approach to the operation of adding fractions through equivalence classes | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta uma sequência didática aplicada em uma turma de segundo ano
do Ensino Médio, em uma escola da rede estadual, no município de Estância Velha/RS, na
qual a autora é professora referência de matemática. A proposta didática trata da adição
de frações por meio de classes de equivalência, com o objetivo de ressignificar os números
fracionários através de uma abordagem algébrica, geralmente introduzida no Ensino Superior. Para tanto, inicia-se explorando as vivências docentes e as fragilidades presentes
no processo de ensino e aprendizagem das frações. Logo em seguida, apresenta-se uma
breve introdução à teoria da Transposição Didática, metodologia esta escolhida para este
trabalho, a qual se apresenta como uma estratégia que visa adaptar conceitos complexos
de maneira a torná-los acessíveis ao nível de compreensão dos alunos. Na sequência,
é exposto o roteiro dos exercícios, o qual foi organizado de modo a desafiar os alunos à
leitura, interpretação e discussão das resoluções em grupo. O relato das aulas, contendo a
definição de relações, propriedades, demonstrações e operações, fornece uma visão detalhada do desenvolvimento do ensino ao longo do tempo. Observa-se uma resistência inicial
por parte dos alunos relativa à proposta, a qual rapidamente foi substituída por fases de
superação, integração e um crescente interesse pelos conceitos apresentados. Essa evolução destaca, principalmente, a relevância das abordagens pedagógicas diferenciadas,
bem como evidencia a importância da intervenção ativa dos professores quando surgem
dificuldades ou resistência por parte dos alunos. A capacidade dos docentes em lidar com
esses desafios desempenha um papel crucial no sucesso da aplicação de novas metodologias, garantindo que os objetivos sejam alcançados, bem como ocorreu nesta proposta. | por |
dc.contributor.advisor1 | Tonet, Luciane Gobbi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2967237846212650 | por |
dc.contributor.referee1 | Magnago, Karine Faverzani | |
dc.contributor.referee2 | Cesca Filho, Vitalino | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Matemática | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |