dc.creator | Adolfo, Gisele Lauxen | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T14:51:59Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T14:51:59Z | |
dc.date.issued | 2024-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32342 | |
dc.description.abstract | The production of knowledge fostered within a research group in schools can help change pedagogical practices, serving as an indication for the design of new training models that can be used in the future by all educators. In this sense, the research aims to develop an online platform with a view to collaborating in the actions and planning of teachers when students with autism spectrum disorder are included in the regular education network. This research will take place in formal teaching environments, therefore it will be qualitative, as it privileges the context, focusing on the whole, not as a fragmented section, disconnected from the totality in which it moves or is constructed. As for its objectives, it will have an exploratory character, as it will seek to analyze the variables within the process of inclusion of autistic students, providing an overview of this reality, with a view to improving the quality of the education provided to them. In terms of methods, it is classified as multimethod. The “TEAjudo” study platform will be an element that can help inclusion, as it will provide the necessary support for the teacher, generating beneficial impacts on society as a whole, as it will contribute to the educational equity of students, whether they are neurotypical or autistic. By using this platform, the teacher will be provided with scientific studies free of charge, training in practice and thus being able to work with quality and safety on inclusion, guaranteeing learning for everyone. It is important to make it clear that, according to the results of this research, it is clear that teachers do not know much about Autism Spectrum Disorder and feel unprepared to work with inclusion, demonstrating the need for help structuring teaching practices and curricular adjustments. The platform was evaluated through a case study, by 5 Basic Education teachers from the municipal education network of Quinze de Novembro/RS, who evaluated the platform in terms of ease, usefulness and difficulties encountered. All were unanimous in affirming positivity on the three issues, generating great assertiveness so that educators who have students with ASD enrolled in the regular education network can use the TEAjudo Platform as an ally in planning their classes. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Tecnologia educacional | por |
dc.subject | Autismo | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Educational technology | eng |
dc.subject | Autism | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | TEAjudo - plataforma online de apoio para professores com alunos autistas em sala de aula | por |
dc.title.alternative | TEAjudo – online support platform for teachers with autistic students in the classroom | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A produção de conhecimento fomentada dentro de um grupo de pesquisa em escolas, pode ajudar a mudar práticas pedagógicas, servindo de indicativo para o desenho de novos modelos de formação que possam ser utilizados futuramente por todos os educadores. Nesse sentido, a pesquisa tem como objetivo desenvolver uma plataforma online com vistas a colaborar na atuação e planejamento dos professores quando ocorre a inclusão de alunos com transtorno do espectro autista na rede regular de ensino. Esta pesquisa acontecerá em ambientes formais de ensino, portanto ela será do tipo qualitativa, pois privilegia o contexto, atendo-se ao todo, não como um recorte fragmentado, desconectado da totalidade em que se movimenta ou se constrói. Quanto aos objetivos ela terá caráter exploratório, pois procurará analisar as variáveis dentro do processo de inclusão do aluno autista, fornecendo um panorama desta realidade, com vistas a melhoria na qualidade do ensino a eles fornecido. Em termos de métodos é classificada como multimétodo. A plataforma de estudos “TEAjudo” será um elemento que poderá auxiliar a inclusão, pois dará o suporte necessário para o professor, gerando impactos benéficos a toda sociedade, pois contribuirá para a equidade educacional dos alunos, sejam eles neurotípicos ou autistas. Ao fazer uso desta plataforma o professor estará provido com estudos científicos de modo gratuito, formando-se em exercício e assim poderá trabalhar com qualidade e segurança a inclusão, garantindo a aprendizagem a todos. É importante deixar claro que conforme os resultados desta pesquisa fica comprovado que os professores não conhecem muito sobre o Transtorno do Espectro Autista e se sentem despreparados para trabalhar com a inclusão, demonstrando necessitar de ajuda para a estruturação de práticas de ensino e de adequações curriculares. A plataforma foi avaliada por meio de um estudo de caso, por 5 professores da Educação Básica da rede municipal de ensino de Quinze de Novembro/RS, os quais avaliaram a plataforma em termos de facilidade, utilidade e dificuldades encontradas. Todas foram unânimes em afirmar positividade nas três questões, gerando grande assertividade para que os educadores que possuem alunos com TEA matriculados na rede regular de ensino possam fazer uso da Plataforma TEAjudo como um aliado no planejamento de suas aulas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Petri, Giani | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0210940455131933 | por |
dc.contributor.referee1 | Herpich, Fabrício | |
dc.contributor.referee2 | Pavão, Ana Cláudia Oliveira | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8755508036294480 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |