dc.creator | Saldanha, Cibele Stefanno | |
dc.date.accessioned | 2024-12-10T14:24:37Z | |
dc.date.available | 2024-12-10T14:24:37Z | |
dc.date.issued | 2024-10-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/33493 | |
dc.description.abstract | This research is based on the problem related to the difficulty students have in reading the categories of analysis of geographic space, namely: place, landscape, territory and region. Considering that geographic literacy begins in the 6th grade of the final years of Elementary School, including education for children and adolescents aged 11 and 12, it is necessary to consider the complexity of abstracting these concepts and, therefore, the geography teacher must seek to go beyond traditional classes. In this sense, the general objective of the research proposes a methodology to assist in geographic literacy based on these categories of analysis of geographic space, involving students in the 6th grade of Elementary School at Colégio Betta, in the city of Foz do Iguaçu, PR. To achieve the general objective, the following specific objectives were defined: (a) To identify how 6th grade students are assimilating the categories of geographic analysis and to verify their weaknesses; (b) Teach classes illustrating theoretical content by developing activities with images from different periods, observing the transformations that have occurred in space over time; (c) Examine students' perceptions through drawings they have created, tasks and questionnaires they have completed; (d) Evaluate possible advances in students' reading and interpretation of geographic space, in assimilating the proposed categories of analysis. In order to achieve the objectives, a qualitative analysis was adopted based on the deductive method and the systemic approach. A bibliographic review was carried out and then field research was carried out with students in the 6th grade of Colégio Betta. After analyzing the textbook adopted by Colégio Betta, a semi-structured interview was conducted with the teacher who teaches geography classes at this school. Next, classes were given in which the categories of analysis of geographic space were presented and activities using satellite images were developed. It was concluded that the use of images was widely accepted by students, provided a variety of information and contributed to geographic literacy. It was also observed that the textbook is insufficient for the students to assimilate the topic of categories of analysis of geographic space. Therefore, it is necessary to consider the use of other strategies to understand the concepts of these categories of analysis. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Lugar | por |
dc.subject | Território | por |
dc.subject | Paisagem | por |
dc.subject | Região | por |
dc.subject | Place | eng |
dc.subject | Territory | eng |
dc.subject | Landscape | eng |
dc.subject | Region | eng |
dc.title | Alfabetização geográfica e as categorias de análise do espaço geográfico: uma proposta metodológica para os educandos do 6º ano do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Geographic literacy: categories for analysis of geographic space: a methodological proposal for 6th year students | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente tese parte da problemática relacionada a dificuldade de os educandos fazerem a leitura das categorias de análise do espaço geográfico, quais sejam: o lugar, a paisagem, o território e a região. Tendo em vista que a alfabetização geográfica se inicia no 6° ano dos anos finais do Ensino Fundamental como disciplina oficial do currículo compreendendo a educação para crianças e adolescentes com 11 e 12 anos de idade, é necessário considerar a complexidade de abstração destes conceitos e, portanto, o professor de geografia deve procurar ir além das aulas tradicionais. Nesse sentido, o objetivo geral da tese propõe uma metodologia para auxiliar na alfabetização geográfica a partir dessas categorias de análises do espaço geográfico, envolvendo os educandos do 6° ano do ensino fundamental do Colégio Betta, município de Foz do Iguaçu, PR. Para alcançar o objetivo geral definiram-se os objetivos específicos: (a) Identificar como os educandos do 6° ano estão assimilando as categorias de análise geográficas e verificar suas fragilidades; (b) Ministrar aulas ilustrando os conteúdos teóricos desenvolvendo atividades com imagens em diferentes épocas, com a observação das transformações ocorridas no espaço com o transcurso do tempo; (c) Examinar a percepção dos educandos através de desenhos por eles elaborados, tarefas e questionários à eles aplicados; (d) Avaliar os possíveis avanços obtidos na leitura e interpretação do espaço geográfico, por parte dos educandos, na assimilação das categorias de análise propostas. Na busca de alcançar os objetivos, a partir do método dedutivo e da abordagem sistêmica e adotou-se uma análise qualitativa. Realizou-se uma revisão bibliográfica e partiu-se para a tese de campo desenvolvida junto aos educandos do 6° ano do Colégio Betta. Após a análise do livro didático adotado pelo Colégio Betta, foi realizada uma entrevista semiestruturada com a professora efetiva que ministra as aulas de geografia nesse Colégio. Na sequência, foram ministradas aulas aonde foram apresentadas as categorias de análise do espaço geográfico e desenvolvidas atividades com uso de imagens de satélites. Concluiu-se que o uso das imagens teve uma grande aceitação pelos educandos, forneceram várias informações e contribuíram com a alfabetização geográfica. Também se observou que o livro didático é insuficiente para que o tema das categorias de análise do espaço geográfico seja assimilado pelos educandos. Portanto, é necessário se considerar o uso de outras estratégias para na aprendizagem dos conceitos dessas categorias de análise. | por |
dc.contributor.advisor1 | Werlang, Mauro Kumpfer | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1378915947547752 | por |
dc.contributor.referee1 | Becker, Elsbeth Léia Spode | |
dc.contributor.referee2 | Spironello, Rosangela Lurdes | |
dc.contributor.referee3 | Batista, Natália Lampert | |
dc.contributor.referee4 | Vieira, Valmir | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3218363707526708 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Geografia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Geografia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |