dc.contributor.advisor | Marin, Marilu Favarin | |
dc.creator | Santos, Simone Cardoso dos | |
dc.date.accessioned | 2014-08-25T18:26:25Z | |
dc.date.available | 2014-08-25T18:26:25Z | |
dc.date.issued | 2010-12-11 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/393 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | This study aimed to purchase data that designate the importance of the playful for a child during its school period. Through a qualitative approach research with a subdivided investigation by a bibliographical research and a fieldwork performed with
teachers and managers of two schools of the county of Agudo. The proposal of this study was accomplished through bibliographic rereadings and readings and so the proposition of this research allows to confirm that the existence of children’s games and plays when very well applied certainly will help children in their development
and in their teaching –learning approach. In this research is given prominence like theoretical references to Santos (1999), Antunes (2000), Friedmann(1996) and Almeida(1986), these studious emphasize the games as resources to help children to develop new discoveries, and they demostrate the importance of the teacher and
the school to provite the experiences with games and plays to the children.The playful can be used to evoke the learning in a more pleasent and meaningful manner, so it stimulates the development of a new knowledge and it contributes for the increase of the child’s progression. The playful activities prepare the child for its life,
and the child assimilates the culture of the place where it lives. A child learns to compete, cooperate and live with other people like a social being when it tries to integrate, adaptate itself according to the conditions that the world provides it. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Lúdico | por |
dc.subject | Processo ensino-aprendizagem | por |
dc.subject | Desenvolvimento | por |
dc.title | A importância do lúdico no processo de ensino aprendizagem | por |
dc.title.alternative | The importance of the playfull in the teaching and learning approach | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este estudo objetivou coletar dados que demonstrassem a importância do lúdico
para a criança durante seu período escolar. O trabalho estruturou-se a partir de uma
abordagem qualitativa, com uma investigação subsidiada por uma pesquisa
bibliográfica e pesquisa de campo realizada com professores e gestores de duas
Escolas do Município de Agudo. Através de leituras e releituras bibliográficas é que
se constituiu os encaminhamentos da proposta de trabalho que permitem afirmar
que a existência de jogos e brincadeiras infantis, se bem aplicados, certamente
ajudarão no desenvolvimento e no processo ensino-aprendizagem. Dentre os
referenciais teóricos, destaca-se Santos (1999); Antunes (2000); Friedmann(1996); e
Almeida(1986), que enfatizam o jogo como ajuda para construir novas descobertas,
bem como a importância do professor e da escola proporcionarem essas vivências.
O lúdico pode ser usado como forma de provocar uma aprendizagem mais
prazerosa e significativa, estimulando a construção de um novo conhecimento
contribuindo, assim, para o desenvolvimento da criança. É através das atividades
lúdicas que a criança prepara-se para a vida, assimilando a cultura do meio em que
vive, a ele se integrando, adaptando-se às condições que o mundo lhe oferece e
aprendendo a competir, a cooperar com seus semelhantes, e a conviver como um
ser social. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |