dc.contributor.advisor | Corazza, Sara Teresinha | |
dc.creator | Rossato, Marluci Giovelli | |
dc.date.accessioned | 2014-02-13 | |
dc.date.accessioned | 2014-02-13T13:21:01Z | |
dc.date.available | 2014-02-13T13:21:01Z | |
dc.date.issued | 2013-07 | |
dc.date.submitted | 2014-02-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/54 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desporto, Curso de Especialização em Atividade física, desempenho motor e saúde, RS, 2013. | por |
dc.description.abstract | Objectives: To analyze and compare the proprioception and the postural balance of female university students of the course of Physical Education, with and without generalized joint hypermobility. Methods: 40 students participated in this study, aged between 19-29 years old, 20 diagnosed with generalized joint hypermobility (GGJH) according to the Beighton score and 20 asymptomatic (CG). Postural balance was assessed on a force platform, in bipedal stance, with open and closed eyes. Evaluation of proprioception of upper limbs was carried out with a kinesiometer, in which the domain arm of the subject with closed eyes was moved passively in three predetermined angles. After that, the same subject performed these movements actively, trying to approximate the mobile arm the closest she could of the
angulations demonstrated previously. The evaluation of lower limb was carried out fixing a fleximeter on the articulation of a dominant knee of the subject, which was conducted passive and actively to two angles (flexion and extension), defined by lot. The U Mann-Whitney test was employed to make comparisons between variables of each group, while the t de student test was used for the variable postural balance – COPml (cm) with open eyes. Results: no significant differences were observed on the assessment of proprioception of upper and lower limbs. The female university students with GJH oscillated more than the CG with open eyes, presenting significant values of displacement amplitude, ellipsis area 95%, and anterior-posterior speed of displacement. Conclusion: We could observe that the female university
students with GJH show alterations on balance with open eyes, with increasing mediolateral oscillation, ellipsis area and on the anterior-posterior speed of displacement. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | eng |
dc.subject | Instabilidade articular | por |
dc.subject | Equilíbrio postural | por |
dc.subject | Propriocepção | por |
dc.title | Equilíbrio postural e propriocepção de acadêmicas com hipermobilidade articular generalizada | por |
dc.title.alternative | Balance and proprioception of students with generalized joint hypermobility | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.level | Especialização | por |
dc.degree.specialization | Atividade física, desempenho motor e saúde | por |
dc.description.resumo | Analisar e comparar a propriocepção e o equilíbrio postural de acadêmicas do curso de Educação Física, com e sem hipermobilidade articular generalizada. Métodos: Participaram desse estudo 40 acadêmicas, 20 com o diagnóstico de hipermobilidade articular generalizada (GHAG) conforme Escore de Beighton e 20 assintomáticas (GC). O equilíbrio postural foi avaliado numa plataforma de força, em condição bipodal, com olhos abertos e fechados. A avaliação da propriocepção de membros superiores foi realizada com o cinesiômetro, no qual o braço de domínio da participante com olhos vendados foi movimentado passiva e ativamente em três ângulos pré-determinados. A avaliação de membro inferior foi realizada com a fixação de um flexímetro na articulação do joelho dominante da participante, que foi conduzido passiva e ativamente à dois ângulos (flexão e extensão) definidos por sorteio. Fez-se uso do teste U Mann-Whitney para a comparação entre as variáveis de cada grupo e do teste t de student, para a variável de equilíbrio postural-COPml (cm) com os olhos abertos. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |