dc.creator | Schütz, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2016-05-06 | |
dc.date.available | 2016-05-06 | |
dc.date.issued | 2015-12-14 | |
dc.identifier.citation | SCHÜTZ, Caroline. MODELING MATHEMATICS AND TECHNOLOGICAL RESOURCES: AN
EXPERIENCE IN A COURSE OF INITIAL TRAINING TEACHERS. 2015. 128 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6754 | |
dc.description.abstract | This study describes the results of a teaching and learning research in a mathematical
modeling environment, combined with the use of technological resources. It was developed in
the second half of 2014, with the students of the Mathematical Methods discipline of
Mathematics Course Degree from the Federal University of Santa Maria. The use of
mathematical modeling methodology is justified by providing the student the opportunity to
study mathematics through real everyday problems, which become more relevant at the time
to understand, apply and interpret mathematical content. The survey was conducted by a
qualitative approach and the instruments used were: questionnaires, interviews, modeling
projects Mathematics, observations and perceptions of the researcher and teacher of the
discipline. The theoretical framework was based on Mathematics Education Area researchers
who advocate the use of mathematical modeling and technological resources in the classroom.
Starting from the theoretical assumptions, the observations and reflections, the analysis of
documents from this research provided evidences that the use of Mathematical Modeling,
coupled with technological resources, can contribute positively in teaching and learning of
mathematical content. The study also suggests that the use of these methodologies is
important at other times during graduation so students and teachers may feel more
comfortable about this methodology. | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Modelagem matemática | por |
dc.subject | Recursos tecnológicos | por |
dc.subject | Formação inicial de professores | por |
dc.subject | Mathematical modeling | eng |
dc.subject | Technological resources | eng |
dc.subject | Initial teacher training | eng |
dc.title | Modelagem matemática e recursos tecnológicos: uma experiência em um curso de formação inicial de professores | por |
dc.title.alternative | Modeling mathematics and technological resources: an experience in a course of initial training teachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação descreve os resultados de uma pesquisa de ensino e aprendizagem em um
ambiente de Modelagem Matemática aliado à utilização de recursos tecnológicos,
desenvolvida no segundo semestre do ano de 2014, junto aos alunos da disciplina Métodos
Matemáticos, no Curso de Matemática- Licenciatura da Universidade Federal de Santa Maria.
A utilização da metodologia de Modelagem Matemática se justifica por proporcionar ao aluno
a possibilidade de estudar matemática através de problemas reais do cotidiano, os quais
tornam-se mais relevantes no momento de compreender, aplicar e interpretar conteúdos
matemáticos. A pesquisa foi realizada numa abordagem qualitativa e os instrumentos
utilizados foram: questionários, entrevistas, projetos de Modelagem Matemática, observações
e percepções da pesquisadora e da professora da disciplina. O referencial teórico baseou-se
em pesquisadores da área de Educação Matemática que defendem a utilização da Modelagem
Matemática e dos recursos tecnológicos em sala de aula. A partir dos pressupostos teóricos,
das observações e reflexões, procedeu-se à análise dos documentos oriundos dessa pesquisa.
A análise sugere que a utilização da Modelagem Matemática, aliada aos recursos
tecnológicos, pode contribuir de maneira positiva no ensino e aprendizagem de conteúdos
matemáticos. Constatou-se também que se faz necessária sua utilização em outros momentos
ao longo da graduação, para que alunos e professores sintam-se mais confortáveis em relação
a esta metodologia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Vielmo, Sandra Eliza | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7959357283282286 | por |
dc.contributor.referee1 | Ferreira, Inês Farias | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782632H6 | por |
dc.contributor.referee2 | Bisognin, Vanilde | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1245060231128858 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3624916121685420 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Educação Matemática e Ensino de Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |