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dc.creatorSato, Eliana Satie
dc.date.accessioned2015-04-28
dc.date.available2015-04-28
dc.date.issued2014-09-19
dc.identifier.citationSATO, Eliana Satie. TEACHING AS FLÂNERIE OR WANDERING PRACTICE. 2014. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.por
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/7171
dc.description.abstractThis essay has been conceived and written in order to question the atrophy of communication in the educational environment; the realization that social changes in the superstructure of capitalist production have produced a sort of paralysis in contemporary forms of communication was the starting point for this writing; the appeal of this text is due to the changes in the information and communication systems and their implications on the role of contemporary education; it is also legible as a plea in favor of possibilities to rethink the limits and potentialities of the encounter in the educational environment; and, finally, it conceives the teaching-learning process as flânerie or wandering practices. It dwells on the problem of the modes of human sense perception perceptiveness of oneself, the other, and the world - in the educational context within Walter Benjamin‟s thoughts. In so doing, Flânerie operates as a central concept, conceived both as a metaphor for thinking a new way of understanding the teaching-learning process as well as a methodological tool for research in education. Thus, this essay proposes a literature review by bringing to bear a discussion on a supposed contemporary symbolic blindness, especially in the educational environment, which is supposedly at the very core of the problem of the human contact; it should also be thought of as an attempt to amplify the understanding of Walter Benjamin‟s writings on teaching-learning process in industrial societies.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectTransmissãopor
dc.subjectPercepçãopor
dc.subjectContatopor
dc.subjectFlâneriepor
dc.subjectEducationeng
dc.subjectTransmissioneng
dc.subjectPerceptioneng
dc.subjectContacteng
dc.subjectFlânerieeng
dc.titleDO ENSINAR COMO PRÁTICA DE FLANAGEM OU PERAMBULAÇÃOpor
dc.title.alternativeTEACHING AS FLÂNERIE OR WANDERING PRACTICEeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO presente trabalho visa a problematizar a atrofia da comunicação no mundo educacional; parte do pressuposto de que com o desenvolvimento dos meios de produção capitalista dá-se uma espécie de engessamento das formas de comunicação na contemporaneidade; busca, portanto, refletir sobre a função da educação contemporânea, tendo em vista as transformações nos sistemas de informação e comunicação; tem, também, como seu anelo, fomentar possibilidades de se repensar os limites e as potencialidades da ideia de encontro no espaço educacional; e, por fim, a pensar o ensino como prática de perambulação ou flanagem. Tal problemática dos modos de percepção do outro, de si e do mundo no âmbito educacional toma como operador teórico o pensamento de Walter Benjamin. A flânerie opera, nesse sentido, como um conceito central, tomada tanto como uma metáfora para conceber uma nova forma de compreender os processos de ensino e aprendizagem, como, também, uma ferramenta metodológica para a pesquisa em educação. Assim, a presente dissertação pretende realizar uma revisão bibliográfica com o desafio de discorrer sobre uma suposta cegueira simbólica no contexto educativo contemporâneo, a qual supostamente estaria no cerne do problema do contato. Além disso, intenta-se permitir amplificar a compreensão do pensamento de Walter Benjamin no processo de ensino e aprendizagem nas sociedades industriais.por
dc.contributor.advisor1Pereira, Marcelo de Andrade
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1518610535671838por
dc.contributor.referee1Ferreira, Liliana Soares
dc.contributor.referee1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707249T0por
dc.contributor.referee2Oliveira, Marilda Oliveira de
dc.contributor.referee2Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783298U1por
dc.contributor.referee3Zordan, Paola Basso Menna Barreto Gomes
dc.contributor.referee3Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706031H0por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9416569188268959por
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor


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