dc.creator | Carneiro, Luci Annee Vargas | |
dc.date.accessioned | 2018-08-02T17:53:08Z | |
dc.date.available | 2018-08-02T17:53:08Z | |
dc.date.issued | 2017-08-22 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13993 | |
dc.description.abstract | In the last decade, a set of public policies for expanding access to higher education has taken place in Brazil, culminating in a significant increase in vacancies public and private in institutions reaching a public previously excluded from this stage of education. Current research indicates that the academic course in Higher Education for many students is marked by difficulties and barriers that end up limiting academic potential. The dissertation presented here describes and analyzes the academic performance indexes of the Federal University of Pampa - Campus Alegrete in the academic years of 2015 and 2016. The general objective of this study is to analyze evasion and retention indexes, aiming at surveying strategies to overcome this problem. The qualitative methodology is based on a documental analysis of institutional data obtained in the information systems of the University and in the Pedagogical Projects of the graduation courses of the Campus. The academic achievement indexes expressed in this study demonstrate high retention rates in basic curricular components common to the courses, evasion accentuated in the first year of graduation and low academic performance of entrants. The results point to great challenges in coping with the phenomena of retention and evasion, as well as in overcoming the learning difficulties experienced by students, especially the entrants. The conclusions point to the collective need to rethink curricular and pedagogical practices in the Campus. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino superior | por |
dc.subject | Aprendizagem | por |
dc.subject | Retenção | por |
dc.subject | Evasão | por |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.subject | Learning | eng |
dc.subject | Retention | eng |
dc.subject | Evasion | eng |
dc.title | Desempenho acadêmico no ensino superior: uma análise contextual | por |
dc.title.alternative | Academic performance in higher education: a contextal analysis | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Na última década efetivou-se no Brasil um conjunto de políticas públicas de ampliação do acesso ao Ensino Superior que culminaram com o aumento significativo de vagas em instituições públicas e privadas atingindo um público antes excluído desta etapa de ensino. Pesquisas atuais apontam que o percurso acadêmico no Ensino Superior para muitos estudantes é marcado por dificuldades e barreiras que acabam por limitar o potencial acadêmico. A dissertação aqui apresentada descreve e analisa índices de rendimento acadêmico da Universidade Federal do Pampa- Campus Alegrete nos anos letivos de 2015 e 2016. O estudo tem como objetivo geral analisar índices de evasão e retenção visando o levantamento de estratégias de superação desta problemática. A metodologia de cunho qualitativo está baseada em uma análise documental de dados institucionais obtidos nos sistemas de informação da Universidade e nos Projetos Pedagógicos dos cursos de graduação do Campus. Os índices de rendimento acadêmico expressos neste estudo demonstram elevados índices de retenção em componentes curriculares básicos comuns aos cursos, evasão acentuada no primeiro ano da graduação e baixo desempenho acadêmico de ingressantes. Os resultados apontam grandes desafios no enfrentamento dos fenômenos da retenção e da evasão, bem como na superação das dificuldades de aprendizagem vivenciadas pelos estudantes, especialmente os ingressantes. As conclusões apontam para a necessidade coletiva de repensar práticas curriculares e pedagógicas no Campus. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bridi, Fabiane Romano de Souza | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8914947342465602 | por |
dc.contributor.referee1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6934897603622261 | por |
dc.contributor.referee2 | Brancher, Vantoir Roberto | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3260077562370842 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5501865903067500 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |