dc.creator | Tolio, Márcio Luiz | |
dc.date.accessioned | 2018-11-23T18:35:15Z | |
dc.date.available | 2018-11-23T18:35:15Z | |
dc.date.issued | 2017-09-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14923 | |
dc.description.abstract | This study is linked to the Education and Arts - LP4 research line of the Graduation
Program in Education of the Federal University of Santa Maria. It aimed to
understand how families understand the musical and human development built in the
project Atoque Social Percussion Workshop. In addition, a great number of social
projects of children and young people through musical practices were studied. The
choice to enter the family universe was not only due to the fact that there are few
studies on the topic, but also due to personal motivation regarding some questions
raised from the author as a musical educator and manager of the Atoque Social
Percussion Workshop in Santa Maria - RS. The study provides material to think
about proposals in the musical education of social projects in music, in addition to
data that can collaborate to education in socio-cultural approaches. As a reference
on the concept of family and musical education, the studies of GOMEZ (2009),
BOZZETTO (2012), in which dialogue with SETTON (2002; 2008; 2009) and SOUZA
(2004) in a sociological perspective of musical education were used. For the
discussion on social projects and music education, the literature review was
constituted on names such as KATER (2004); JUNGES (2013); KLEBER (2006);
ROZZINI (2012), SOUZA (2004, 2014). The qualitative research used narrative
interviews in a focal group (BAUER and GASKELL, 2002). Other references were
used in the treatment of the data, such as PENNA (2012), FEIJÓ and MACEDO
(2012), FIGUEIREDO (2010), SOBREIRA (2008), LOUREIRO (2004) and LAHIRE
(1997). A great number of aspects are highlighted in the focus groups, including the
importance of family involvement and cultural growth. The criticism of parents and of
children's primary school teachers is relevant considering that students and families
seem to be more involved in social projects than in schools. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação musical em projetos sociais | por |
dc.subject | Percussão em projetos sociais | por |
dc.subject | Educação musical e família | por |
dc.subject | Music education in social projects | eng |
dc.subject | Percussion in social projects | eng |
dc.subject | Music education in family | eng |
dc.title | Atoque – música – família: significados da educação musical em um projeto social | por |
dc.title.alternative | Atoque – music – family: meanings of musical education in a social project | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação de mestrado, vinculada à linha de pesquisa Educação e
Artes - LP4, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade
Federal de Santa Maria, teve por objetivo compreender como famílias significam o
desenvolvimento musical e humano construídos no projeto Oficina de Percussão
Social Atoque, somando-se a muitos estudos sobre projetos sociais de crianças e
jovens através de práticas musicais. A escolha para adentrar no universo familiar
deu-se pelo fato de haver poucos estudos neste sentido e pela motivação pessoal
de alguns questionamentos frequentes na minha posição como educador musical e
gestor das Oficinas de Percussão Social Atoque em Santa Maria - RS. De modo
geral, a pesquisa poderá disponibilizar material para se refletir propostas na
educação musical de projetos sociais em música, além de dados que podem
colaborar em abordagens socioculturais da educação. Como referencial sobre os
conceitos de família e educação musical, utilizo os estudos de GOMES (2009),
BOZZETTO (2012), no qual dialogam com SETTON (2002; 2008; 2009) e SOUZA
(2004) numa perspectiva sociológica da educação musical. Para a discussão sobre
projetos sociais e educação musical a revisão de literatura foi constituída a partir dos
estudos de KATER (2004); JUNGES (2013); KLEBER (2006); ROZZINI (2012),
SOUZA (2004; 2014). A pesquisa, de cunho qualitativo, utiliza-se das entrevistas
narrativas em grupo focal (BAUER e GASKELL, 2002). No tratamento dos dados,
emergiram outros referenciais como PENNA (2012), FEIJÓ e MACEDO (2012),
FIGUEIREDO (2010), SOBREIRA (2008), LOUREIRO (2004) e LAHIRE (1997).
Entre os muitos aspectos destacados nos grupos focais, considerando a importância
do envolvimento da família e o crescimento cultural da mesma, por estar incluída no
projeto, ganha relevância na pesquisa a crítica dos pais e responsáveis às escolas
básicas dos filhos, considerando que, na comparação, os alunos e a família têm
maior envolvimento no projeto social do que na escola. | por |
dc.contributor.advisor1 | Louro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques e | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8744911424416533 | por |
dc.contributor.referee1 | Bellochio, Cláudia Ribeiro | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8653053694824805 | por |
dc.contributor.referee2 | Bozzetto, Adriana | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0932578937951219 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6217102938285518 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |