dc.creator | Trindade, Rogerio Vanderlei de Lima | |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T10:32:24Z | |
dc.date.available | 2019-01-30T10:32:24Z | |
dc.date.issued | 2017-11-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15480 | |
dc.description.abstract | The following thesis investigates the relational dimension inscribed in today's art
devices and their possible influences on research on the teaching of art today; it
is based on the aesthetic theory popularized by philosopher Nicolas Bourriaud –
Relational Aesthetics – with his approach to new collective-cognitive-essays,
observed in artistic propositions and their forms during the 1990s. This research
consisted of an eminently theoretical reflection based on a qualitative
bibliographical survey. The central question focused on understanding how
relational aesthetics' assumptions are articulated with different approaches to
the teaching of contemporary art; this problematic was developed with a view to
understanding the modes of appropriation of contemporary art by the
educational field – by researches developed in master's and PhD courses in
education over the last few years – through analysis, from the point of view of
the Relational Aesthetics, of the emerging approaches and discourses on
contemporary art today. In order to problematise the discourses that legitimized
modern art and other emerging discourses about artworks produced after 1960,
the theories proposed by Arthur Danto, Giorgio Agamben, Anne Cauquelin,
Jacques Rancière, and others, were used as theoretical support. Other
researchers of the intersection between art and education, such as Fernando
Hernández, Raimundo Martins and Marilda Oliveira de Oliveira were also
included and contributed to the understanding of possible relations between
education through art and the most well-accepted artistic propositions
nowadays. Thus, after analyzing the scarce production about the topic in this
field, the existence of a temporal, conceptual and methodological mismatch
between some approaches of the teaching of contemporary art – in addition to
the ambiguous presence of the relational dimension in the proposals analysed
by the researches –, the existence of a temporal, conceptual and
methodological gap between some approaches of the teaching of contemporary
art was verified – seen under the light of researches in the field of education
and contemporary art production. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Estética relacional | por |
dc.subject | Ensino da arte | por |
dc.subject | Arte contemporânea | por |
dc.subject | Discursos sobre arte | por |
dc.subject | Experiência estética | por |
dc.subject | Relational aesthetics | eng |
dc.subject | Art education | eng |
dc.subject | Contemporary art | eng |
dc.subject | Art discourses | eng |
dc.subject | Aesthetic experience | eng |
dc.title | A dimensão relacional da arte do presente e o presente da pesquisa sobre o ensino da arte contemporânea em programas de pós-graduação em educação | por |
dc.title.alternative | The relational dimension of today's art and current research on the teaching of contemporary art in postgraduate programmes in education | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta tese investiga a dimensão relacional inscrita nos dispositivos da arte do
presente e seus possíveis atravessamentos na pesquisa sobre o ensino de arte
de agora; fundamenta-se a partir da teoria estética difundida pelo filósofo
Nicolas Bourriaud – Estética Relacional – com sua abordagem sobre os novos
ensaios-cognitivos-coletivos, observados nas proposições artísticas e suas
formas durante a década de 1990. Esta pesquisa consistiu numa reflexão
eminentemente teórica baseada em um levantamento bibliográfico, de cunho
qualitativo. A questão central focalizou-se na apreensão de como os
pressupostos da estética relacional se articulariam com diferentes abordagens
do ensino da arte contemporânea; tal problemática foi desenvolvida tendo em
vista a compreensão das formas de apropriação da arte contemporânea pelo
campo educacional – das pesquisas desenvolvidas em cursos de mestrado e
doutorado em educação dos últimos anos – a partir da análise, desde os
pressupostos da Estética Relacional, das abordagens e dos discursos
emergentes sobre a arte contemporânea na atualidade. No intento de
problematizar os discursos que legitimaram a arte moderna e outros discursos
emergentes sobre a arte produzida pós 1960, foram elencados como aporte
teórico desta tese, as teorias propostas por Arthur Danto, Giorgio Agamben,
Anne Cauquelin, Jacques Rancière, entre outros. Coadunaram-se, ainda,
outros pesquisadores da intersecção entre arte e educação, sob o viés da
cultura visual, tais como Fernando Hernández, Raimundo Martins e Marilda
Oliveira de Oliveira, os quais contribuíram para compreender as possíveis
relações entre a educação pela arte e as proposições artísticas vigentes.
Assim, após as análises realizadas acerca da escassa produção do tema na
área, constatou-se para além da ambígua presença da dimensão relacional nas
propostas analisadas pelas pesquisas, a existência de um descompasso
temporal, conceitual e metodológico entre algumas abordagens do ensino da
arte contemporânea – visto sob alente das pesquisas do campo educacional
focadas e a produção contemporânea da arte. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Marcelo de Andrade | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1518610535671838 | por |
dc.contributor.referee1 | Victorio Filho, Aldo | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4856601990720597 | por |
dc.contributor.referee2 | Bandeira, Belkis Souza | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0910318995270819 | por |
dc.contributor.referee3 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee4 | Noyama, Samon | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/4136748079494222 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1771149085825080 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |