dc.creator | Haas, Bárbara Inês | |
dc.date.accessioned | 2019-02-04T10:34:41Z | |
dc.date.available | 2019-02-04T10:34:41Z | |
dc.date.issued | 2017-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15530 | |
dc.description.abstract | Childhood education, which was dreamed up, sought and consolidated in Brazil during its expansion history, demonstrates the society's view of childhood, the role, the social position of the child and the examples of "success" practices adopted at different times. These examples and practices are based on a proposal focused mainly on the contemplation of aspects related to schooling and care of the child from 0 to 6 years, leaving "herdances" in the pedagogical practices until today. This made the need for a training space for early childhood educators to be discussed in order to overcome this situation. In this way, this research aims, in general terms, to analyze how the continuing education of the educators of a nursery school in the municipality of Santa Cruz do Sul / RS can contribute to the quality of care for children. It had specific objectives: to know how the continuous education of educators of infantile education in the Municipal Network of Santa Cruz do Sul / RS occurs; to verify how continuing education is linked to the professional development process of the childhood educator and to reflect on the continuing education of primary school educators in this municipality, pointing to possible re-meanings in daily pedagogical practice. The methodology of the research was organized from a qualitative approach, using action research on the basis of investigative action. For the data collection, the method of narrative interviews was used in formative meetings, with the participation of thirty six educators who develop their professional activities in a Municipal School of Early Childhood Education in the city of Santa Cruz do Sul / RS. At the end of this research, it was concluded that the professional development of pre-school educators necessarily reflects their type of professionalism and the different contexts - meso, exo and macrossistemas - influence directly and indirectly their daily practice - microsystem (OLIVEIRA-FORMOSINHO, 2002 ). The need for a dialogue for the creation and maintenance of a space of continuous formation in context in the researched school was also evidenced, being this research considered a reference for the future organization of this space, understanding that the protagonism of the adult and the child favors the construction of quality care in Early Childhood Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas públicas | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Formação em contexto de educadores da educação infantil | por |
dc.subject | Public policies | eng |
dc.subject | Child education | eng |
dc.subject | Continuing education | eng |
dc.subject | Training in the context of early childhood educators | eng |
dc.title | Formação continuada em educação infantil: desafios e perspectivas de uma formação em contexto na rede municipal de Santa Cruz do Sul/RS | por |
dc.title.alternative | Continued training in child education: challenges and prospects of a training in context in the municipal network of Santa Cruz do Sul / RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A educação infantil que se sonhou, buscou e se consolidou, no Brasil, durante sua história de expansão, demonstra a visão que a sociedade possuía em relação à infância, o papel, a posição social da criança e os exemplos de práticas de “sucesso” adotados em diferentes épocas. Tais exemplos e práticas embasaram uma proposta voltada principalmente na contemplação de aspectos ligados à escolarização e assistência da criança de 0 a 6 anos, e deixaram “heranças” nas práticas pedagógicas até os dias atuais. O que fez surgir a necessidade de um espaço de formação dos educadores da Educação Infantil, que dialogue com tais aspectos para a superação deste quadro. Desta forma, esta pesquisa objetivou, em linhas gerais, analisar como a formação continuada dos educadores de uma escola de educação infantil do município de Santa Cruz do Sul/RS pode contribuir para a qualidade do atendimento às crianças. Teve como objetivos específicos: conhecer como a formação continuada dos educadores da educação infantil acontece na Rede Municipal de Santa Cruz do Sul/RS; verificar como a formação continuada vincula-se ao processo de desenvolvimento profissional do educador da infância e refletir sobre a formação continuada dos educadores de uma escola de educação infantil deste município, apontando para as possíveis ressignificações na prática pedagógica diária. A metodologia da pesquisa foi organizada a partir de uma abordagem qualitativa, utilizando-se a pesquisa-ação no embasamento da ação investigativa. Para a coleta de dados foi utilizado o método de entrevistas narrativas em encontros formativos, com a participação de trinta e seis educadoras que desenvolvem suas atividades profissionais em uma Escola Municipal de Educação Infantil do município de Santa Cruz do Sul/RS. Ao término desta pesquisa concluiu-se que o desenvolvimento profissional das educadoras da educação infantil reflete necessariamente o seu tipo de profissionalidade, sendo que os diferentes contextos – meso, exo e macrossistemas – influenciam direta e indiretamente na sua prática cotidiana – microssistema (OLIVEIRA-FORMOSINHO, 2002). Evidenciou-se ainda, a necessidade de um diálogo para a criação e manutenção de um espaço de formação continuada em contexto na escola pesquisada, sendo esta pesquisa considerada uma referência para a organização futura deste espaço, entendendo que o protagonismo do adulto e da criança favorece a construção de um atendimento de qualidade na Educação Infantil. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4715070196182654 | por |
dc.contributor.referee1 | Flores, Maria Luiza Rodrigues | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3064851958027125 | por |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1962804386731460 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |