dc.creator | Alves, Gilsilene Rony Pereira | |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T11:13:25Z | |
dc.date.available | 2019-02-12T11:13:25Z | |
dc.date.issued | 2018-08-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15605 | |
dc.description.abstract | This work was developed at Master’s Degree Course of Post-Graduation in Public Politics and
Educational Management at Federal University of Santa Maria. The main object was to understand
how the head teachers’ elections are held and how the actions in two schools of democratic
management are made real. Theoretical foundation was based: on children education, in Ariès
(2006) and Kuhlmann Jr. (2001, 2015); on democratic management, in Paro (2000, 2003, 2016),
Dourado (2013, 2006a, 2006b), Ferreira (2000, 2001) and other authors related to the subject. Field
research was made with qualitative approach, multiple choice type (GIL, 2008) with teachers,
servants and staff in both schools. The research was developed through interviews and questions
to the research subjects of City Education Net in Santa Maria/RS, showing how the process of
democratic management and the election process of head teachers has worked. After analyzing and
discussing the actions developed and the data collected, we noticed that the schools highlighted
their conceptions about the democratic management and the election process of the head teachers.
It was noticed that the teachers and the head teachers experience democracy in construction, for
although they already have it as a right and duty, they still don’t experience it entirely. It was
understood that as final product a study of change of the Law 4740/03 must be done in the
democratic management of the City Net so that an item to it is added establishing the mandatory
time of the head teachers this way assuring the right of having two consecutive mandates at most.
So, a change at this law is urgent in order to contribute to the promotion of real democratic
management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Eleição de diretores | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Children education | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Teacher’s election | eng |
dc.title | Gestão democrática e eleição de diretores em escolas de educacão infantil: estudo de caso na rede municipal de Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | Democratic management and election of head teachers in children education schools: study of case at the city net in Santa Maria: RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação foi desenvolvida no Curso de Mestrado do Programa de Pós-Graduação em
Políticas Pública e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria. O objetivo geral
foi analisar como se consolidam as eleições de diretor e como se concretizam ações de gestão
democrática dos(as) diretores(as), das escolas de educação infantil da Rede Municipal de Educação
de Santa Maria/RS. A fundamentação teórica foi embasada na educação infantil, em Ariès (2006)
e Kuhlmann Jr. (2001, 2015), e na gestão democrática, em Paro (2000, 2003, 2016), Dourado
(2013, 2006a, 2006b), Ferreira (2000, 2001) e outros autores relacionados ao tema. Para execução
do estudo, este trabalho utilizou a pesquisa de campo com abordagem qualitativa, do tipo estudo
de casos múltiplos (GIL, 2008), com professoras, funcionárias e equipe diretiva de duas escolas de
educação infantil. A pesquisa foi desenvolvida a partir de entrevistas e questionários com os
sujeitos de pesquisa das duas escolas da Rede Municipal de Educação de Santa Maria/RS,
evidenciando como têm se dado o processo de gestão democrática e o processo de eleição de
diretores das escolas. Após a análise e discussão das ações desenvolvidas e dos dados coletados,
percebeu-se que as escolas pesquisadas destacaram suas concepções sobre gestão democrática e o
processo de eleição dos diretores. Constatou-se que os professores e diretores experimentam uma
democracia em construção, pois, embora já a tenham como direito e dever, ainda não a
experimentam por completo. Entendeu-se que, como produto final, deve ser realizado um estudo
de mudança na Lei n.º 4740/03 de Gestão Democrática da Rede Municipal de Educação, para,
assim, criar-se um artigo, na referida legislação, que institua o tempo de mandato do diretor,
garantindo-se o seu direito de cumprir, no máximo, dois mandatos consecutivos. Assim, torna-se
imprescindível essa mudança na legislação, a fim de contribuir para a promoção da verdadeira
gestão democrática. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4715070196182654 | por |
dc.contributor.referee1 | Flores, Maria Luiza Rodrigues | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3064851958027125 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5592188567457404 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |