dc.creator | Fonseca, Greice Lopes Maia | |
dc.date.accessioned | 2019-03-25T12:36:54Z | |
dc.date.available | 2019-03-25T12:36:54Z | |
dc.date.issued | 2018-08-09 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15952 | |
dc.description.abstract | This dissertation was developed based on research on the weaknesses and
potentialities of teacher training policies developed at Federal Institutes, under the
legal obligation to offer at least 20% of annual vacancies for teacher training courses,
imposed by Law of Creation of the Federal Institutes, Law No. 11,892 of 2008. The
objective was to analyze the factors that interfere in the low demand for vacancies
and in the avoidance of undergraduate courses at IFFAR - São Vicente do Sul
Campus, in order to implement the expansion policy the Federal Network and
Professional and Technological Education in Brazil and the strengthening of teacher
training. The investigation is characterized as a case study developed from a
historical-critical epistemological perspective, supported by a quantity-qualitative
approach and based on a documentary analysis. The constructed data were
analyzed from the methodological perspective of the content analysis of Bardin
(2011). From this analysis it was possible to perceive that the situation of
undergraduate courses in the locus of the research is very delicate, with evasion
rates above 50% and annual efficiency index equal to 0% for the Chemistry course.
In this scenario of apparent failure of the teacher education policy was a highly
collaborative academic environment, which recognizes the existence of the problem
in which undergraduate courses are immersed, but which still lacks a greater
involvement of all actors in this scenario through institutional actions that encompass
the well-intentioned actions that are taken by the course coordinators alone. In this
sense, the final product of this research is precisely the elaboration of the Actions Rearticulation
Plan to improve the efficiency indices of the São Vicente do Sul
undergraduate degree courses, named PRA-Degrees, which translates as a set of
integrated and cooperative actions that can help the management of undergraduate
courses to change the scenario of high dropout and retention rates and low demand
and graduation rates. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas de expansão da educação superior | por |
dc.subject | Instituto Federal de Educação Superior | por |
dc.subject | Educação superior e evasão | por |
dc.subject | Cursos de licenciatura | por |
dc.subject | Policies for the expansion of higher education | eng |
dc.subject | Federal Institute of Higher Education | eng |
dc.subject | Higher education and evasion | eng |
dc.subject | Degree courses | eng |
dc.title | Indicadores de evasão e baixa procura nos cursos de licenciatura do IFFAr – Campus São Vicente do Sul: rearticulações na gestão | por |
dc.title.alternative | Indicators of evasion and low search in the degrees courses in IFFAR - Campus São Vicente do Sul: rearticulations in the management | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | .Esta dissertação de mestrado foi desenvolvida com base na pesquisa acerca das
políticas de formação de professores desenvolvidas nos Institutos Federais, sob a
obrigatoriedade legal de oferta de pelo menos 20% das vagas anuais para cursos de
formação de professores, imposta pela Lei de Criação dos Institutos Federais, Lei
número 11.892 de 2008. Buscou-se analisar os fatores que interferem na baixa
procura de vagas e na evasão nos cursos de licenciatura do Instituto Federal
Farroupilha (IFFAR)– Campus São Vicente do Sul, com vistas à efetivação da
política de expansão da Rede Federal e Educação Profissional e Tecnológica no
Brasil e ao fortalecimento da formação de professores. A investigação caracteriza-se
como um estudo de caso desenvolvido a partir de uma perspectiva epistemológica
histórico-crítica, sustentada por uma abordagem quanti-qualitativa e fundamentada
em uma análise documental. Os dados construídos foram analisados sob a ótica
metodológica da análise de conteúdo de Bardin (2011). Desta análise foi possível
perceber que a situação dos cursos de licenciatura dos campus lócus da pesquisa é
bastante delicada, chegando a apresentar índices de evasão superiores a 50% e
índice de eficiência anual igual a 0% para o caso do curso de Química. Neste
cenário de aparente insucesso da política de formação de professores encontrou-se
um ambiente acadêmico altamente colaborativo, que reconhece a existência da
problemática na qual os cursos de licenciatura estão imersos, mas que ainda carece
de um envolvimento maior de todos os atores deste enredo através de ações
institucionais que englobem as bem intencionadas ações que são adotadas
isoladamente pelos coordenadores de curso. Neste sentido, o produto final desta
pesquisa é a elaboração do Plano de Rearticulação das Ações da gestão para a
melhoria dos índices de eficiência dos cursos de licenciatura do campus São Vicente
do Sul, batizado de PRA-Licenciaturas, que traduz-se como um conjunto de ações
integradas e cooperadas que podem auxiliar a gestão dos cursos de licenciatura a
mudar o cenário de altos índices de evasão e retenção e baixos índices de procura e
diplomação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Almeida, Maria de Lourdes Pinto de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6423120995725999 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Dalla Corte, Marilene Gabriel | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1554366181630485 | por |
dc.contributor.referee1 | Scheibe, Leda | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9100164825967718 | por |
dc.contributor.referee2 | Sarturi, Rosane Carneiro | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4133511150582100 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4438792140552033 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |