dc.creator | Vargas, Ana Lúcia Silva | |
dc.date.accessioned | 2019-04-16T11:31:40Z | |
dc.date.available | 2019-04-16T11:31:40Z | |
dc.date.issued | 2018-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16223 | |
dc.description.abstract | The theme of this dissertation was highlighted as "The spaces of democracy in the
Municipal System of Education", having as a field of research the School Council of
municipal public schools in the Municipality of Alegrete, based on the problem: what
limits and possibilities of realization of a participatory democracy in the School
Councils as public spaces of social representativeness in school management? In
this perspective, the general objective was to analyze the School Councils in
municipal schools in Alegrete as spaces of democracy and participation in the
Municipal Education System, based on their conceptions and actions. The specific
objectives were: To investigate the spaces of exercise of democracy existing in the
politico-social and economic reality; To investigate conceptions and forms of action of
the Municipal Education System in the perspective of the democratization of the
collegiate bodies; Identify functions and attributions of School Councils as spaces for
the exercise of democracy in school reality; To investigate to what extent the
participation of the school community occurs in the process of decision making in the
School Council of four schools of the Basic Education of the municipal network;
Apply in the municipal school, here denominated School A, the intervention project,
taking the School Council as object of the research. For the development of this
research, the Case Study was used as a qualitative research method, starting with a
literature review pertinent to the subject. For the collection of data were used the
Documentary Research and Questionnaires and for the intervention project, the
debate took place through the Focus Group. The subjects of the research were the
members of the School Council of 4 schools of the Municipal Network, who answered
the questionnaire. At School "A" the Focus Group was held and a training course was
developed for the school community, which was the product of this Professional
Master's Degree. The results of these activities evidenced that the great challenge is
to achieve greater effectiveness in the participation and co-responsibility of the
participants of the School Councils in a democratic perspective, which implies in the
search of the interests of the diverse segments involved and greater transparency
and legitimacy in the decisions taken, contributing for the formation of all from a
citizen perspective, in spaces of democracy in the school community. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Conselho escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School council | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | A gestão democrática na escola municipal: o conselho escolar em questão | por |
dc.title.alternative | Democratic management in the municipal school: the school council in question | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O tema da presente dissertação destacou-se como “Os espaços de democracia no
Sistema Municipal de Educação”, tendo como campo de pesquisa o Conselho
Escolar das escolas públicas municipais no Município de Alegrete, com base no
problema: quais os limites e possibilidades de concretização de uma democracia
participativa nos Conselhos Escolares como espaços públicos de representatividade
social na gestão escolar? Nesta perspectiva, o objetivo geral foi analisar os
Conselhos Escolares em escolas municipais de Alegrete como espaços de
democracia e participação no Sistema Municipal de Educação, a partir de suas
concepções e ações. Os objetivos específicos foram: Investigar os espaços de
exercício da democracia existentes na realidade político-social e econômica;
Investigar concepções e formas de atuação do Sistema Municipal de Educação na
perspectiva da democratização dos órgãos colegiados; Identificar funções e
atribuições dos Conselhos Escolares como espaços de exercício da democracia na
realidade escolar; Investigar em que medida acontece a participação da comunidade
escolar no processo de tomada de decisão no Conselho Escolar de quatro escolas
da Educação Básica da rede municipal; Aplicar na escola municipal, aqui
denominada Escola A, o projeto de intervenção, tomando o Conselho Escolar como
objeto da pesquisa. Para o desenvolvimento desta pesquisa, foi utilizado o Estudo
de Caso, como um método de pesquisa qualitativa, começando com uma revisão de
literatura pertinente ao assunto. Para a coleta de dados foram utilizadas a Pesquisa
Documental e Questionários e para o projeto de intervenção, o debate se deu por
meio de Grupo Focal. Os sujeitos da pesquisa foram os integrantes do Conselho
Escolar de 4 escolas da Rede Municipal,que responderam ao questionário. Na
escola “A” foi realizado o Grupo Focal e desenvolvido um curso de formação para a
comunidade escolar, o qual foi o produto deste Mestrado Profissional. Os resultados
destas atividades evidenciaram que o grande desafio é conquistar maior efetividade
na participação e co-responsabilização dos participantes dos Conselhos Escolares
em uma perspectiva democrática, o que implica na busca dos interesses dos
diversos segmentos envolvidos e maior transparência e legitimidade nas decisões
tomadas, contribuindo para a formação de todos numa perspectiva cidadã, em
espaços de democracia na comunidade escolar. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Sueli Menezes | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3883536502592508 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Oséias Santos de | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4224600108048834 | por |
dc.contributor.referee2 | Pergher, Calinca Jordânia | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0000586522598978 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5201460998530781 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |