dc.creator | Roza, Marcelo Pedroso da | |
dc.date.accessioned | 2019-04-18T12:08:10Z | |
dc.date.available | 2019-04-18T12:08:10Z | |
dc.date.issued | 2018-08-01 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16254 | |
dc.description.abstract | This thesis presents as a theme the paths of teaching in Immersive Digital Environment, being linked to the Research Line: Training, Knowledge and Professional Development of the Postgraduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Santa Maria (UFSM). The main objective of the research was to analyze how the processes of teacher self-transformation in virtual immersive digital media learning (ADI) are taught. The research had a qualitative approach, starting from an experience in the classroom in Immersion, with the use of an immersive system developed in the opensim during the studies and as a tool was used a mash of methodologies, between the Research-Training and the Dialogical Circles Investigative -Formatives. In the construction of the conceptual matrix, we highlight softwares who work with the teaching knowledge, ambience, and immersive teaching. Thus, it is considered that this thesis contributes to show that the process of teacher self (trans) formation is also established in an ADI and by this determine which elements constitute the pedagogical ambience in the immersive digital world, seek to answer how the teacher effective the relationship between pedagogical and technological knowledge in teaching / learning situations in the digital pedagogical environment and record how the experiences of teachers in a teaching / learning situation in the digital pedagogical environment. As a result, we present the definition of a methodology called Mash Investigative Formative, the description of the elements that make up an Immersive Educational Environment, the trajectory of Self (trans) formation of the teachers involved and the mapping of the knowledge accessed during the process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ambiência imersiva educacional | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Ensino imersivo | por |
dc.subject | Ensino superior | por |
dc.subject | Immersive educational environment | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Immersive teaching | eng |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.title | Processos de aprendizagem e auto(trans)formação docente em ambiente digital imersivo (ADI): convergência e novas coreografias no ensino superior | por |
dc.title.alternative | Teaching and self (trans) formation teaching training in imersive digital environment (IDE): convergence and new choreographies in higher education | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta tese apresenta como tema os caminhos da docência em Ambiente Digital Imersivo, encontrando-se vinculada à Linha de Pesquisa: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). A investigação teve como objetivo principal analisar de que forma constituem-se os processos de auto(trans)formação docente, na aprendizagem da docência virtual mediada por Ambiente Digital Imersivo (ADI). A pesquisa teve enfoque qualitativo, partindo de uma experiência em sala de aula em imersão, com a utilização de um sistema imersivo, desenvolvido no OpenSim durante os estudos, e, como instrumento, foi utilizado um mash de metodologias, entre a Investigação-Formação e os Círculos Dialógicos Investigativo-Formativos. Na construção da matriz conceitual, destacam-se softwares que trabalham os saberes docentes, ambiência e ensino imersivo. Assim, considera-se que esta tese contribui no sentido de mostrar que o processo de auto(trans)formação docente também se estabelece em um ADI e, com isso, determinar quais elementos constituem a ambiência pedagógica no mundo digital imersivo, buscar resposta para como o professor efetiva a relação entre os saberes pedagógicos e tecnológicos, nas situações de ensino/aprendizagem, na ambiência pedagógica digital, e registrar como são as experiências vivenciadas pelos professores em situação de ensino/aprendizagem, na ambiência pedagógica digital. Como resultado, apresenta-se a definição de uma metodologia denominada Mash Investigativo Formativo, a descrição dos elementos que compõem uma Ambiência Imersiva Educacional, a trajetória de auto(trans)formação dos docentes envolvidos e o mapeamento dos saberes acessados durante o processo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Veiga, Adriana Moreira da Rocha | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee2 | Henz, Celso Ilgo | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8841113239645760 | por |
dc.contributor.referee3 | Caetano, Luis Miguel Dias | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/9599616340440875 | por |
dc.contributor.referee4 | Nogueira, Vanessa dos Santos | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/7836479740752337 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6288481764753520 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |