dc.creator | Machado, Gabriella Eldereti | |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T14:08:40Z | |
dc.date.available | 2019-05-03T14:08:40Z | |
dc.date.issued | 2018-07-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16359 | |
dc.description.abstract | This research is part of the Graduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, held in the Master in Education, in the Line of Training, Knowledge and Professional Development. It aimed to know through cinema in the training of teachers their imaginary meanings in relation to the issues of gender, ethnicity and sexual diversity that permeate schools and the daily life of students. Using as a methodological contribution the Autobiographical Research, through authors like: Delory-Momberger (2012; 2014); Josso (1999, 2002, 2004, 2006, 2007); and cinema as a training device in the studies of Souto (2007). In relation to the Social Imaginary, it is based on the studies of Castoriadis (1982); Silva (2017); Oliveira (2014); Teixeira (2005, 2006). In order to think about teacher education, we have as theoretical contribution Ferry (2004) and Nóvoa (1995) and in the aesthetic ethical context Hermann (2005). On the issues of gender, ethnicity and sexual diversity, the theoretical framework is based on: Davis (1982); Scott (1995); Louro (1997); Butler (2003); Precious (2011, 2017). On film, I bring Law nº 13.006 and the basis in the studies of Fresquet (2015) and Morin (1989; 1997), as well as studies carried out by GEPEIS members. Thus contextualizing the themes of gender, ethnicity and sexual diversity in the space of continuing education of teachers from two schools in the city of Santa Maria/RS. This research had twenty - one (21) collaborating teachers from both schools, carrying out the research - training process in four (04) continuing education meetings. The research findings permeate three moments of the research: the first one, in the meetings with the cinema and the groups of teachers being able to carry out the discussion of the themes from the short ones that were attended; the Deck of Imaginary Social Meanings creating another form of interview and narrating; and the letters as provocative the narrative of life and formation. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Imaginário social | por |
dc.subject | Cinema | por |
dc.subject | Formação de professores (as) | por |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Etnia | por |
dc.subject | Diversidade sexual | por |
dc.subject | Social imaginary | eng |
dc.subject | Movie theater | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Genre | eng |
dc.subject | Ethnicity | eng |
dc.subject | Sexual diversity | eng |
dc.title | Imaginário social e formação continuada: o olhar para as discussões de gênero, etnia e diversidade sexual | por |
dc.title.alternative | Social imaginary and continued training: the look at gender, ethnic and sexual diversity discussions | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa faz parte do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria, realizada no Mestrado em Educação, na Linha de Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional. Teve como objetivo conhecer por meio do cinema na formação de docentes suas significações imaginárias em relação às questões de gênero, etnia e diversidade sexual que permeiam as escolas e o cotidiano dos alunos e alunas. Utilizando como aporte metodológico a Pesquisa Autobiográfica, através de autoras como: Delory-Momberger (2012; 2014); Josso (1999; 2002; 2004; 2006; 2007); e o cinema como dispositivo de formação nos estudos de Souto (2007). Em relação ao Imaginário Social, tem como base os estudos de Castoriadis (1982); Silva (2017); Oliveira (2014); Teixeira (2005; 2006). No sentido de pensar a formação docente tem – se como aporte teórico Ferry (2004) e Nóvoa (1995) e no contexto ético estético Hermann (2005). Sobre as questões de gênero, etnia e diversidade sexual utiliza-se do referencial teórico com base em: Davis (1982); Scott (1995); Louro (1997); Butler (2003); Preciado (2011; 2017). Sobre o cinema, trago a Lei nº 13.006 e a base nos estudos de Fresquet (2015) e Morin (1989; 1997), e também estudos realizados por integrantes do GEPEIS. Contextualizando dessa forma os temas de gênero, etnia e diversidade sexual no espaço da formação continuada de professores (as) de duas escolas da cidade de Santa Maria/RS. Esta pesquisa contou com vinte e um (21) docentes colaboradores (as) das duas escolas, realizando o processo de pesquisa – formação em quatro (04) encontros de formação continuada. Os achados da pesquisa permeiam três momentos da pesquisa: o primeiro, nos encontros com o cinema e os grupos de docentes podendo realizar a discussão dos temas a partir dos curtas que foram assistidos; o Baralho das Significações Imaginárias Sociais criando outra forma de entrevista e de narrar – se; e as cartas como provocadoras a narrativa de vida e formação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.contributor.referee1 | Paixão, Márcia Eliane Leindcker da | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6024105249647787 | por |
dc.contributor.referee2 | Fare, Mónica de la | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8645512477692006 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5628308415823159 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |