dc.creator | Huppes, Sara Beatriz Eckert | |
dc.date.accessioned | 2019-05-03T15:12:23Z | |
dc.date.available | 2019-05-03T15:12:23Z | |
dc.date.issued | 2018-07-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16363 | |
dc.description.abstract | This research proposes to think a teaching experience in Visual Arts, in a bilingual school, with deaf students. It aimed to articulate education permeated by the concepts of difference, experience, territory and language, through authors such as Carlos Skliar (2014), Jorge Larrosa (2010), Gilles Deleuze and Félix Guattari (1997). Therefore, this is not a comparison in relation to other educational spaces, but it approaches possibilities of experience within the space in which one lives. It presents as research question: how could one write (with) a pulsating life within the teaching experience in Visual Arts with deaf students? The concepts were thought in the educational field through the reasoning of the philosophies of difference and the experiences lived at State School of Special Education Dr. Reinaldo Fernando Cóser, in Santa Maria - RS. Thus, as methodology, it operated with the biographematic writing as a possibility for producing research with the method developed by Roland Barthes (2003), which sees life as a text construction; consequently, the research does not aim at narrating a story script, but it presents life as potency. As results, memories were activated in relation to places lived during childhood, a diary was produced, and a photographical composition of images of the process was conceived. All these elements influenced the teaching experience and produced biographemes in this thesis. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Biografemática | por |
dc.subject | Filosofias da diferença | por |
dc.subject | Linguagem | por |
dc.subject | Educação menor | por |
dc.subject | Artes visuais | por |
dc.subject | Biographematic writing | eng |
dc.subject | Philosophies of difference | eng |
dc.subject | Language | eng |
dc.subject | Minor education | eng |
dc.subject | Visual arts | por |
dc.title | Educação e diferença: uma experiência docente em artes visuais na comunidade surda | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa se propôs a pensar uma experiência docente em artes visuais, em uma escola bilíngue, com estudantes surdos. Procurou articular a educação atravessada pelos conceitos - diferença, experiência, território e linguagem, a partir de autores como Carlos Skliar (2014) Jorge Larrosa (2010), Gilles Deleuze e Félix Guattari (1997). Portanto, não diz respeito a uma comparação em relação à outros espaços educacionais, mas atenta às possibilidades de experiência dentro do espaço vivenciado. Apresenta como problemática: Como escrever (com) a vida que pulsa em meio a experiência docente em artes visuais com estudantes surdos? Os conceitos foram pensados na área educacional a partir do pensamento das filosofias da diferença e de experiências na Escola Estadual de Educação Especial Dr. Reinaldo Fernando Cóser, em Santa Maria - RS. Assim, enquanto metodologia operou-se com a escrita biografemática, como possibilidade de produzir pesquisa com este método cunhado por Roland Barthes (2003), que pensa a vida como a construção de um texto, portanto, a pesquisa não objetiva narrar uma história como um roteiro, mas apresentar a vida como potência. Como resultados foram acionadas memórias de lugares vividos na infância, a produção de um diário de campo e a composição fotográfica de imagens do processo. Todos esses elementos respingaram na docência e produziram biografemas nesta dissertação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee1 | Gai, Daniele Noal | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3728974369628512 | por |
dc.contributor.referee2 | Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1361785565182358 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3412482515928321 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |