dc.creator | Sathres, Silviani Monteiro | |
dc.date.accessioned | 2019-07-03T18:39:04Z | |
dc.date.available | 2019-07-03T18:39:04Z | |
dc.date.issued | 2014-07-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17282 | |
dc.description.abstract | The dissertation developed in the Master‟s Course in Education, Postgraduate Program the Federal University of Santa Maria/RS, Line of Research School Practice and Public Politics, has her centrality in Children Education and Public Politics in the Education related to this, which is the first stage of basic education. The main objective was to investigate the challenges and impacts of the implementation of ProInfância in a municipality of the RS Central Region, centering this program in the politics of quality regarding the care of small children from the perspective of municipal management and of professionals working in the management of school. The research site is the municipality of Restinga Sêca, specifically in a municipal school of children education builded via the ProInfância agreement. The research methodology is based on qualitative research conducted through fieldwork and documentary research - official school documents and official documents of the municipality - and unsystematic observation with registration in a field diary. Semi-structured interviews were made with teachers who work in the school in a classroom and in the management team, as well as teachers who are responsible for the previous and current management, in the EI Supervision at Education Department. The data were drawn up from systematic content analysis, inspired in Policy Cycle Approach, developed which allowed and generated our learnings on the implementation of an educational program at the same time was an ally to the identification of challenges are present in the current agenda of promoting quality of Children Education in this municipality to agreement ProInfância Program. Also allowed for the identification challenges that are presented to the subjects involved in the educational process of the school, among which we highlight the continuing education of teachers, school management, weaknesses in teaching practices and problems in infrastructure. From the dialogues and discussions that weave throughout this work, we reaffirmed that the municipality still has a big challenge in relation to meeting the targets for the care of the child population, however, the impact of the ProInfância Program in the municipality is positive, both for the opening of new vacancies in the Children Education, as in the proposition of a quality care for small children. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Programa ProInfância | por |
dc.subject | Gestão da qualidade | por |
dc.subject | Children education | eng |
dc.subject | Educational public politics | eng |
dc.subject | ProInfância program | eng |
dc.subject | Quality management | eng |
dc.title | “Quem vai? Quem fica? E o que vamos fazer lá?” Interlocuções sobre a educação infantil e o programa proinfância em um município da região central do RS | por |
dc.title.alternative | “Who will? Who stay? And what we will do there?” Interlocutions on children education and the proinfância program a municipality in the central region of RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A dissertação desenvolvida no Curso de Mestrado em Educação, do Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Maria/RS, na Linha de Pesquisa Práticas Escolares e Políticas Públicas, tem sua centralidade na Educação Infantil e nas Políticas Públicas Educacionais relacionadas a esta que é a primeira etapa da Educação Básica. O objetivo principal foi investigar os desafios e os impactos da implementação do ProInfância em um município da Região Central do RS, contextualizando este Programa na política de qualidade do atendimento à criança pequena a partir da perspectiva da gestão municipal e dos profissionais que atuam na gestão da escola. O locus da pesquisa é o município de Restinga Sêca, especificamente em uma Escola Municipal de Educação Infantil construída por meio do convênio com o ProInfância. A metodologia da pesquisa baseou-se na Pesquisa Qualitativa realizada por meio da pesquisa de campo e da pesquisa documental - documentos oficiais da escola e do município, e da observação assistemática com registro em diário de campo. Foram realizadas entrevistas semi-estruturadas com professoras que atuam junto às crianças e na equipe gestora, assim como professoras responsáveis pela gestão atual e anterior a essa, na Supervisão da EI, na Secretaria de Educação. Os dados elaborados foram sistematizados a partir da análise de conteúdo, com inspiração na Abordagem do Ciclo de Políticas, a qual permitiu e gerou nossas aprendizagens sobre a implementação de um Programa educacional, ao mesmo tempo em que foi uma aliada para a identificação dos desafios que estão presentes na atual agenda da promoção da qualidade da EI neste município no contexto do ProInfância. Ainda, permitiu que se identificassem os desafios vividos pelos sujeitos envolvidos no processo educativo desta escola, dentre os quais destacamos a formação continuada de professores, a gestão escolar, a fragilidade nas práticas pedagógicas e problemas na infraestrutura. A partir das interlocuções e discussões que tecemos ao longo deste trabalho, reafirmamos que um grande desafio do município é o cumprimento das metas para o atendimento da população infantil, sobretudo no segmento creche. Contudo, o impacto do Programa ProInfância no município de Restinga Sêca é positivo, tanto na abertura de novas vagas na EI, quanto na proposição de um atendimento com qualidade às crianças pequenas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Tomazzetti, Cleonice Maria | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4821077407620769 | por |
dc.contributor.referee1 | Cóssio, Maria de Fátima | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3016473193550386 | por |
dc.contributor.referee2 | Salva, Sueli | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8144640957398714 | por |
dc.contributor.referee3 | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/4715070196182654 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0389129274884377 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |