dc.creator | Reis, Cristiane Medianeira da Silva | |
dc.date.accessioned | 2021-11-26T13:53:54Z | |
dc.date.available | 2021-11-26T13:53:54Z | |
dc.date.issued | 2020-12-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23008 | |
dc.description.abstract | This Thesis was generated by the interest around the investigation about: To what extent
is the Doctorate in Education process signified in the educational practices of PhDs and
PhD students at the Center for Studies on Memory and Education - Clio? The general
objective of the research is to analyze how the Doctorate in Education process is signified
in the educational practices of PhDs and PhD students at the Center for Studies on
Memory and Education - Clio. The consequences of this intention, in a specific way, are:
To recognize in my (auto)biographical narrative senses and meanings in the formation
trajectory and the encounter with the theme of this study; Map research in the area related
to Thesis; Search for theoretical references on the continuing education of researchers in
the field of education; Conduct a survey on the participants and research topics in
monographs, dissertations and theses, as well as, predominant themes used by the
Center for Studies on Memory and Education - Clio; To verify how the autobiographical
narratives of doctors and doctoral students of the Center for Studies on Memory and
Education - Clio narrate and interpret their formative processes and what they mean for
educational practice. Qualitative research is presented as a methodology, using the
method of (auto)biographical narratives, because it works the subject's personal and
professional trajectory to the full, making it unveil about their formative experiences,
allowing them to reflect and better understand how it means teaching practice. In this
regard, it was verified with the researchers' narratives that the process of being a Ph. D.
student in Education is daily meaningful by their educational practices in the classroom or
by living some formative experience in which originated the research of their thesis. Thus, I
perceive the power and relevance of the autobiographical narratives in the teacher's and
professor's formation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Narrativas (auto)biográficas | por |
dc.subject | Processo de doutorado | por |
dc.subject | Núcleo de Estudos sobre Memória e Educação – Clio | por |
dc.subject | Autobiographical narratives | eng |
dc.subject | Doctored process | eng |
dc.subject | Nucleus of Studies about Memory and Education – Clio | eng |
dc.title | “Andarilhando pelas narrativas (auto)biográficas”: processos formativos de pesquisadoras em educação – Clio | por |
dc.title.alternative | “Walking by autobiographical narratives”: formative processes of researchers in education – Clio | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A presente Tese foi gerada pelo interesse em torno da investigação sobre: Em que
medida o processo de Doutorado em Educação é significado nas práticas educativas de
doutoras e doutorandas do Núcleo de Estudos sobre Memória e Educação - Clio? A
pesquisa tem como objetivo geral analisar como o processo de Doutorado em Educação é
significado nas práticas educativas de doutoras e doutorandas do Núcleo de Estudos
sobre Memória e Educação - Clio. Os desdobramentos desta intenção, de forma
específica, são: Reconhecer na minha narrativa (auto)biográfica sentidos e significados na
trajetória de formação e o encontro com o tema deste estudo; Mapear pesquisas na área
relacionadas a Tese; Buscar referenciais teóricos sobre a formação continuada de
pesquisadores no campo da educação; Realizar um levantamento sobre os participantes
e temas de pesquisa nas monografias, dissertações e teses, bem como, temáticas
predominantes usadas pelo Núcleo de Estudos sobre Memória e Educação - Clio;
Verificar como as narrativas autobiográficas de doutoras e doutorandas do Núcleo de
Estudos sobre Memória e Educação - Clio narram e interpretam seus processos
formativos e qual significado para prática educativa. Apresenta-se como metodologia a
pesquisa qualitativa, com o método das narrativas (auto)biográficas, porque trabalha a
trajetória pessoal e profissional do sujeito em sua plenitude, fazendo com que desvele
sobre suas vivências formativas, possibilitando-lhes refletir e melhor compreender como
significa sua prática docente. Neste sentido, constatei através das narrativas das
pesquisadoras que o processo de Doutorado em Educação é significado nas suas
práticas educativas diárias em sala de aula ou vivenciando alguma experiência formativa
que originou as suas Teses de Doutorado. Com isso, percebo a potência e relevância das
narrativas autobiográficas para pesquisa e formação do professor. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Pacheco, Claudia Regina Costa | |
dc.contributor.referee2 | Santin, Mônica | |
dc.contributor.referee3 | Ramos, Nara Vieira | |
dc.contributor.referee4 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3656786778648722 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |