dc.creator | Muller, Katia Fabiane | |
dc.date.accessioned | 2022-03-31T13:08:15Z | |
dc.date.available | 2022-03-31T13:08:15Z | |
dc.date.issued | 2021-07-09 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23995 | |
dc.description.abstract | The scientific literature reveals the promising effects of Dialogic Reading (DL) on the reading
comprehension of children with typical and atypical development. Studies also point to the
effectiveness of involving primary caregivers as intervention agents in treating children with autism.
This study aimed to evaluate the effects of a reading program that employs Dialogic Reading (DL)
principles on the reading comprehension of a 3-year-old child with Autism Spectrum Disorder (ASD)
and a 4-year-old with typical development. Using a quasi-experimental intra-subject research design,
the effects of a DL protocol, employed by the mothers, on the children's responses were evaluated.
The study was carried out at the residence of the dyads. Autoscopy was used as a training strategy for
caregivers, who learned to use the proposed DL protocol. The results revealed that: (a) caregivers
learned to implement the protocol with their children; (b) children with typical development showed an
increase in the frequency of correct answers and interaction initiatives; (c) the child with autism
became more responsive; and (d) the protocol was positively evaluated by the caregivers. Adaptations
to the protocol as well as its limitations are discussed. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Leitura dialógica | por |
dc.subject | RECALL | por |
dc.subject | TEA (Transtorno de Espectro Autista) | por |
dc.subject | Intervenção domiciliar | por |
dc.subject | Dialogic reading | eng |
dc.subject | Home intervention | eng |
dc.title | Intervenção precoce: programa de leitura para crianças com e sem autismo | por |
dc.title.alternative | Early intervention: reading program for children with and without autism | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A literatura científica revela os efeitos promissores da Leitura Dialógica (LD) na compreensão leitora
de crianças com desenvolvimento típico e atípico. Estudos apontam, ainda, a efetividade em envolver
os cuidadores primários como agentes de intervenção no tratamento de crianças com autismo. O
objetivo desse estudo foi avaliar os efeitos de um programa de leitura que emprega os princípios da
Leitura Dialógica (LD) na compreensão leitora de uma criança de 3 anos, com Transtorno de
Espectro Autista (TEA) e uma de 4 anos com desenvolvimento típico. Utilizando um delineamento de
pesquisa quase-experimental intrassujeitos, foram avaliados os efeitos de um protocolo de LD,
empregado pelas mães, nas respostas das crianças. O estudo foi realizado na residência das díades.
A autoscopia foi empregada como estratégia formativa das cuidadoras, que aprenderam a utilizar o
protocolo de LD proposto. Os resultados revelaram que: (a) as cuidadoras aprenderam a implementar
o protocolo com seus filhos; (b) a criança com desenvolvimento típico apresentou aumento na
frequência de respostas corretas e espontâneas e iniciativas de interação; (c) a criança com autismo
tornou-se mais responsiva; e (d) o protocolo foi positivamente avaliado pelas cuidadoras. Adaptações
do protocolo, assim como suas limitações são discutidas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Schmidt, Carlo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7185372980306847 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Nunes, Débora Regina de Paula | |
dc.contributor.referee1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.referee2 | Camargo, Síglia Pimentel Höher | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9957722104117706 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |