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dc.creatorDutra, Alice Huerta Jardim
dc.date.accessioned2022-06-07T20:15:06Z
dc.date.available2022-06-07T20:15:06Z
dc.date.issued2022-02-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24656
dc.description.abstractThis Master’s Thesis is linked to PPPG (Public Policy and Education Management Graduate Program) in the Pedagogical Management and Educational Contexts research line. This manuscript is inserted in the scope of the GEPE research group - Special Education and Inclusion Research and Studies Group, from the Federal University of Santa Maria. As a problem, the initial question is: How can stories of rural schools in Caçapava do Sul constitute clues for the collective construction of a rural education school in the present? Based on the concept of research craftsmanship (MILLS, 1976), documents, reports, minutes, texts, and interviews with teachers, parents, students, and employees were gathered, thus composing a mobilizing collection (material/resource made of interviews, images, documentation, and problematizations) of school communities’ participation. As a final product, a photo book of pictures, stories, and poetry, producing the historicity of those who compose/composed rural education in Caçapava do Sul. With this methodological movement, the general objective is sewn: To make visible some stories of rural schools in Caçapava do Sul starting from the aforementioned clues, between suspensions and documents, looking at the possibility of education in the present. The mobilizing material built from these clues and experiences (LARROSA, 2021), including the final product (photobook), can be used by the municipal education network as a study subsidy, in common, collectively, and with intention, for the construction of other ways of working the rural school model. Thus, in the collective between the municipal network, rural education teachers, and education managers, to design a rural education school for our time, including the production of a municipal public policy for rural schools, the organization of management and appreciation of such institutions in Caçapava do Sul.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducação/escola do campopor
dc.subjectPesquisa como artesaniapor
dc.subjectHistoricidade e experiênciapor
dc.subjectEducation/country schooleng
dc.subjectResearch as craftsmanshipeng
dc.subjectHistoricity and experienceeng
dc.titleA educação do campo em Caçapava do Sul: experiências que se produzem na historicidadepor
dc.title.alternativeRural education in Caçapava do Sul: experiences that are produced in historicityeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta Dissertação de Mestrado está vinculada ao PPPG (Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional), na linha de pesquisa Gestão Pedagógica e Contextos Educativos (LP2). A mesma tem inserção no Grupo de Pesquisa GEPE – Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Especial e Inclusão da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Como problemática tem a pergunta inicial: como histórias das Escolas do Campo em Caçapava do Sul podem constituir pistas para a construção coletiva de uma escola de educação no campo no presente? A partir do conceito de Artesanía da Pesquisa (MILLS, 1976), foram reunidos documentos, reportagens, atas, textos e entrevistas com professores, pais, alunos e funcionários, compondo assim um acervo mobilizador (material/recurso de entrevistas, imagens, documentação e problematizações) da participação das comunidades escolares, e como produto final um Fotolivro de imagens, contos e poesias, produzindo uma historicidade daqueles que compõem/compuseram a Educação do Campo em Caçapava do Sul. Com esse movimento metodológico se costura o objetivo geral: tornar visíveis algumas histórias das Escolas do Campo em Caçapava do Sul a partir das pistas, entre suspensões e documentos, olhando para a possibilidade de uma educação no presente. O material mobilizador construído a partir dessas pistas e experiências (LARROSA, 2021), incluindo o produto final (Fotolivro), poderá ser utilizado pela rede de ensino municipal como subsídio de estudo, no comum, coletivamente e com intencionalidade, para a construção de outros modos de se fazer Escola do Campo. Assim, no coletivo, entre rede de município, docentes da educação do campo e gestores da educação, projetar uma escola de Educação do Campo para o nosso tempo, incluindo a produção de uma política pública municipal para Escola do Campo, a organização da gestão e valorização dessas escolas em Caçapava do Sul.por
dc.contributor.advisor1Possa, Leandra Bôer
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1050405469171971por
dc.contributor.referee1Turchiello, Priscila
dc.contributor.referee2Camillo, Camila Righi Medeiros
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6166001242957876por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacionalpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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