dc.creator | Diehl, Amanda Hoenisch | |
dc.date.accessioned | 2022-08-09T15:39:21Z | |
dc.date.available | 2022-08-09T15:39:21Z | |
dc.date.issued | 2020-10-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25835 | |
dc.description.abstract | This Professional Master's Dissertation, linked to the Postgraduate Program in Public Policies and Educational Management at the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), proposes the theme “Once upon a time the Atelier: A Crossing through Children's Stories”, as a Space School Support Therapist for Early Childhood Education.This route follows to problematize: how can the children's stories studio contribute to the inclusion of children regarding of their educational and social perspectives? We sought to take a look at the weaknesses presented by children, within the school context, of the schools answered by the Support Center for Schools, by the practices of psychoanalysis and children's stories. Thus, the objective of this work is to propose a children's story workshop as a therapeutic educational space for possible (re) inscriptions given weaknesses, experiences of socialization and learning presented by children in early childhood education, at school. The investigation method proposed the studio as a therapeutic space to think about the weaknesses presented by children from early childhood education at school, thus seeking a look at the inclusions, where the participants are protagonists of their stories, based on a possible sharing. Through children's stories, each child, in the singularities of these stories, can (re) register theirs. The studio can inaugurate a possibility of “encounters”, an encounter with the other and, at the same time, an encounter with a saying of oneself, with the individual stories that can cross and tie with the history of the other. The result of the study was the creation of a Children's Tales Workshop, entitled “ONCE UPON A TIME, A CROSSING THROUGH CHILD'S TALES”. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Infância | por |
dc.subject | Ateliê | por |
dc.subject | Contos infantis | por |
dc.subject | Educação e psicanálise | por |
dc.subject | Childhood | eng |
dc.subject | Studio | eng |
dc.subject | Children's tales | eng |
dc.subject | Education and psychoanalysis | eng |
dc.title | Era uma vez o ateliê: uma travessia pelos contos infantis | por |
dc.title.alternative | Once upon a time, a crossing through children's tales | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente Dissertação de Mestrado Profissional, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), propõe o tema “Era uma vez o Ateliê: Uma Travessia pelos Contos Infantis”, como um Espaço Terapêutico de Apoio às escolas, para crianças da Educação Infantil. Segue-se este percurso para problematizar: como o ateliê de contos infantis poderá contribuir para a inclusão de crianças no que tange às suas perspectivas educacionais e sociais? Buscou-se lançar um olhar sobre as fragilidades apresentadas pelas crianças, dentro do contexto escolar, das escolas atendidas pelo Núcleo de Apoio às Escolas, pelas práticas da psicanálise e dos contos infantis. Assim, o objetivo deste trabalho é propor um ateliê de contos infantis como um espaço terapêutico educacional para possíveis (re) inscrições das fragilidades, experiências de socialização e aprendizagem apresentadas pelas crianças da educação infantil, na escola. O método da investigação propôs o ateliê como espaço terapêutico educacional para pensar as fragilidades apresentadas pelas crianças da Educação Infantil na escola, buscando assim, um olhar para a perspectiva , onde os participantes são protagonistas das suas histórias, a partir de um compartilhamento possível. Por meio dos contos infantis, cada criança, nas singularidades destas histórias, poderá (re) inscrever a sua. O ateliê pode inaugurar uma possibilidade de “encontros”, um encontro com o outro e, ao mesmo tempo, um encontro com um dizer de si, com as histórias individuas que podem atravessar e fazer laço com a história do outro. O produto resultante do estudo, foi a elaboração de um Ateliê de Contos Infantis, intitulado “ERA UMA VEZ O ATELIÊ: UMA TRAVESSIA PELOS CONTOS INFANTIS”. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bridi, Fabiane Romano de Souza | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8914947342465602 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.referee1 | Nogueira, Vanessa dos Santos | |
dc.contributor.referee2 | Possa, Leandra Bôer | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2475360617039621 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |