dc.creator | Alberti, Dirceu Luiz | |
dc.date.accessioned | 2022-11-01T17:06:32Z | |
dc.date.available | 2022-11-01T17:06:32Z | |
dc.date.issued | 2002-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26731 | |
dc.description.abstract | This work presents the studies performed upon the educative practices
developed in the smaller seminaries of the Congregation of the Priests of the
Holly Heart of Jesus placed in the towns of Criciumal (RS), Corupá (SC) and
Curitiba (PR). The seminary constituted, in the seventies, a important pedagogical
space for the formation of Christian boys. It was verified , however, that in the
process of the formation many young boys gave up of the seminary, looking for a
space in the laic society. It was investigated , through the stories of life of a group
of six ex-seminarists natural of the town of Tucunduva (RS), in which way the
formal means idealised for the formation of priests contributed in the construction
of laic, male and Christian subjects. The methodology used was the oral history,
modality stories of life, in order to make again a trajectory of particular formation
and to know the educational context that absorbed this part of young boys in a
particular epoch and place producing knowledge that made possible to them
possible spaces of action in the laic society where they are inserted today. The
focus was directioned to the gender perspective of Joan Scott with the intention of
verifying and understanding the particular modality of education and formation of
a singular masculinity constructed in that context. The theoretical support that
gave sustentation to the categories of analysis Was Michel Foucault whose works
made possible an understanding of the educative disciplinary practices that acted
upon the bodies and the minds constituting them laic and Christian subjects. The
collaborators were interviewed individually, with semi-structured questions, in
order to reach in their specking the necessary elements for this study. It was
emphasised in the speaking of the collaborators the influence of the seminary in
the human growing that express itself in the living of the human values , in the
discipline in all the ways, in the facility of communication and sociability with the
other people, in the abilities to work in group, in the respect to the differences, in
the capacity of take decisions, in the abilities to lead groups and in the fidelity to
the Christian principles. The works divided in five chapters about: the oral
history; the historical and sauce-cultural context of the ex-seminarists; the
Congregation of the Priests of SCJ; the theoretical contextualization of the theme;
and the knowledge’s inherent to the formation of the seminarist. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Congregação dos Padres do Sagrado Coração de Jesus | por |
dc.subject | Igreja Católica | por |
dc.subject | Memórias | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | História | por |
dc.title | Memórias e saberes nas narrativas de ex-seminaristas da Congregação dos Padres do Sagrado Coração de Jesus (1970-1980) | por |
dc.title.alternative | Memories and knowlwdges in the narrations of ex-seminarists S.C.J. (1970-1980) | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta os estudos realizados sobre as práticas educativas
desenvolvidas nos seminários menores da Congregação dos Padres do Sagrado
Coração de Jesus, localizados nos municípios de Criciumal (RS), Corupá (SC) e
Curitiba (PR). O seminário se constituiu, na década de setenta, num espaço
pedagógico importante para a formação de meninos cristãos. Verificou-se, porém
que no decorrer do processo de formação muitos jovens evadiram do seminário
buscando um espaço na sociedade leiga. Investigou-se , a partir das histórias de
vida de um grupo de seis ex-seminaristas, naturais do município de Tucunduva
(RS), de que modo os meios formais idealizados para a formação de sacerdotes
religiosos contribuíram na construção de sujeitos leigos, masculinos e cristãos. A
metodologia utilizada foi a História oral, modalidade histórias de vida, na intenção
de refazer uma trajetória de formação particular e conhecer o contexto
educacional que absorveu essa parcela de jovens numa determinada época e lugar
produzindo saberes que lhes possibilitaram espaços possíveis de ação na
sociedade leiga onde estão inseridos hoje. O enfoque foi direcionado à perspectiva
de gênero de Joan Scott com o intuito de verificar e compreender a modalidade
particular de escolarização e formação de uma masculinidade singular,
construída naquele contexto. O aporte teórico que deu sustentação às categorias de
análise foi Michel Foucault, cujas obras possibilitaram a compreensão das
práticas educativas disciplinares que incidiram sobre os corpos e as mentes
constituindo-os em sujeitos leigos e cristãos. Os colaboradores foram
entrevistados individualmente, com questões semi-estruturadas afim de buscar
em suas falas os elementos necessários para este estudo. Destacam-se, nas falas
dos colaboradores, a influência do seminário no crescimento humano que se
expressa na vivência dos valores humanitários, na disciplina em todos os sentidos,
na facilidade de comunicação e convivência com os demais, nas habilidades para
trabalhar em equipe, no respeito às diferenças, na capacidade de tomar decisões,
nas habilidades para liderar grupos e na fidelidade aos princípios cristãos. O
trabalho está dividido em cinco capítulos tratando respectivamente de : A História
Oral; O Contexto Histórico e Sócio-cultural do município de Tucunduva e das
famílias dos ex-seminaristas; A Congregação dos Padres do S.C.J.; A
contextualização teórica do tema; e os saberes inerentes à formação do
seminarista. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Gregory, Valdir | |
dc.contributor.referee2 | Weber, Beatriz Teixeira | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0397012270535123 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |