dc.creator | Azevedo, Elisabete Bohrer de | |
dc.date.accessioned | 2022-11-07T17:45:29Z | |
dc.date.available | 2022-11-07T17:45:29Z | |
dc.date.issued | 2002-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26783 | |
dc.description.abstract | This work investigates the strategies to integrate three areas of
knowledge - English as a second language, first language acquisition and
information technology in preschool education, in order to improve the
linguistic skills of the multicognoscenti children. The collaborative group,
based on the Action Research methodology, was formed by the teachers of
knowledge areas mentioned above and it worked with three classes of
students from the last grade of preschool in a private school in Santa Maria.
The activities were developed after the teachers-researchers' planning that
shared experiencies and the theoretical material about first language writing
and reading acquisition, second language learning, bilingualism, uses of
computers in education and collaborative teaching. The delimitation of
speaking, writing and culture in mother tongue and English, the increasing of
teachers and students' motivation, the exchanding of information, the
reflexive attitudes and an integrated theory - practice among teachers were
positive factors from this work. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Língua materna | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Interdisciplinaridade | por |
dc.subject | Didática | por |
dc.subject | Linguagem | por |
dc.subject | Língua inglesa | por |
dc.subject | Informatica | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.title | Inglês, língua materna e informática na educação infantil: um esforço pela didática interdisciplinar | por |
dc.title.alternative | English as a second language, first language acquisition and information technology in preschool: an attempt for a collaborative teaching | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O trabalho investiga as estratégias ao integrar três áreas do
conhecimento - língua inglesa, língua materna e informática, na Educação
Infantil, no sentido de melhorar as habilidades lingüísticas das crianças
multicognoscentes. O grupo colaborativo, com base na metodologia da
Pesquisa-Ação Educacional, foi formado pelos professores das áreas de
conhecimento mencionadas e trabalhou com três turmas de alunos do último
estágio de Educação Infantil em uma escola particular de Santa Maria. As
atividades foram desenvolvidas após os planejamentos com os professorespesquisadores
que partilhavam experiências e materiais bibliográficos sobre
a aquisição da escrita e leitura da língua materna, ensino de língua
estrangeira, bilingüísmo, usos do computador na educação escolar e
interdisciplinaridade. A delimitação da oralidade, da escrita e da cultura em
língua materna e língua inglesa, o aumento da motivação dos docentes e dos
alunos, a troca de informações, reflexividade e integração teoria-prática entre
os docentes foram fatores positivos constatados no desenvolvimento deste
trabalho. | por |
dc.contributor.advisor1 | Richter, Marcos Gustavo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1817640663872249 | por |
dc.contributor.referee1 | Paiva, Maria da Graça Gomes | |
dc.contributor.referee2 | Faria, Nedison | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0782431631354311 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |