dc.creator | Bridi Filho, César Augusto Nunes | |
dc.date.accessioned | 2022-11-08T13:59:17Z | |
dc.date.available | 2022-11-08T13:59:17Z | |
dc.date.issued | 2002-05 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26793 | |
dc.description.abstract | The research search to identify indicators of the Social Representation
of a group of twelve teachers, distributed in three different schools, in Santa
Maria/RS's city, in 2001.
The theoretical referencial repairs the history of the Special Education, it looks
for to define Deficiency and handicap, Integration and Inclusion and elements
of the Theory of the Social Representation. The used method is glimpsed
semi-structured. The picked material was organized in categories and
indicators for its posterior analysis. The categories and its indicators are: a)
Feelings: fear, grieves, relief, overproteccion; b) Deficiency: diagnosis,
imaginary associations, the students' future; c) Inclusion: Previous existences,
special Class, partial Inclusion, difficulties;
The conclusion points close to for the subjective construction of that
group, its difficulties and indications for a possible approach the group for the
process of school inclusion. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Inclusão escolar | por |
dc.subject | Professores | por |
dc.subject | Representação social | por |
dc.subject | School inclusion | eng |
dc.subject | Teachers | eng |
dc.subject | Social representation | eng |
dc.title | Um estudo de indicadores da representação social de um grupo de professores frente ao processo de inclusão escolar | por |
dc.title.alternative | A study on indicators of the social representation of teachers front to the process of school inclusion | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A pesquisa busca identificar indicadores da Representação Social de um
grupo de doze professores, distribuídos em três escolas diferentes, na cidade
de Santa Maria/RS, em 2001.
O referencial teórico remonta a história da Educação Especial, busca
definir Deficiência e Handicap, Integração e Inclusão e elementos da Teoria
da Representação Social. O método utilizado é a entrevista semi-estruturada.
O material colhido foi organizado em categorias e indicadores para sua análise
posterior. As categorias e seus indicadores são: a) Sentimentos: medo, pena,
alívio, superproteção; b) Deficiência: Diagnóstico, Associações Imaginárias,
Futuro dos alunos; c) Inclusão: Vivências anteriores, Classe especial, Inclusão
parcial, Dificuldades;
A conclusão aponta para a construção subjetiva desse grupo, suas
dificuldades e indicações para uma possível abordagem junto ao grupo para o
processo de inclusão escolar. | por |
dc.contributor.advisor1 | Naujorks, Maria Inês | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2633349506600991 | por |
dc.contributor.referee1 | Amaral, Lígia | |
dc.contributor.referee2 | Baptista, Claudio Roberto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1052775141973130 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |